آغاز گفت‌وگوهای کارشناسی درباره لغو تحریم‌ها در وین

کارگروه لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا دقایقی پیش با حضور کارشناسان برجسته کشورمان و سایر طرف‌های برجام در وین آغاز به‌کار کرد.

این کارگروه به موجب توافق روز گذشته شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده کار خود را آغاز کرده است.

دیپلمات های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران دیروز با تاکید طرف ایرانی  توافق کردند که به این مساله با اولویت پرداخته شود. طبق مذاکرات انجام شده، کارگروه دیگری هم در خصوص مسائل هسته‌ای تشکیل خواهد شد اما جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اولویت بخشی به دستورکار رفع تحریم‌ها اصرار دارد.

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد مذاکرات وین را که پس از یک وقفه پنج ماهه از سرگرفته شده مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت که ایران روی موضوع لغو تحریم ها مصمم است. بر اساس این گزارش گفت‌وگوهای کارشناسی درباره رفع تحریم‌ها تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز بیان داشت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای اطمینان از رفع تحریم‌ها وارد وین شده است و آنچه در وین اتفاق می‌افتد تمرکز بر رفع تحریم‌هاست.  وی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرد و بیشتر از آنچه در برجام در حوزه هسته‌ای آمده است، تعهدی نمی‌دهیم.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: موضوعاتی مانند مذاکرات گام به گام و تعهدات جدید هیچ جایگاهی در گفت و گوی ما ندارد. وی گفت: دولت با عزم جدی با یک هیات کاملا آماده وارد مذاکرات وین شده تا اطمینان پیدا کند آنچه در وین اتفاق می‌افتد رفع تحریم‌هاست. البته اگر طرف‌های مقابل هم به جای وقت‌کشی، تطویل و بهانه‌گیری‌های بچه‌گانه با نیتی درست برای رفع تحریم‌ها وارد وین شده باشند، می‌توانیم بگوییم مذاکرات در مسیر درست قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.