هوای تهران برای همه گروه‌ها ناسالم شد

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به شرایط ناسالم هوای تهران برای همه گروه‌ها، گفت: علی‌رغم اعلام استانداری مبنی بر تشکیل جلسه کمیته اضطرار، اما این کمیته تشکیل نشده و هیچ تصمیمی برای کاهش منابع انتشار و کاهش مواجهه مردم گرفته نشده است.

عباس شاهسونی با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران بسیار ناسالم است، گفت: این شرایط به گونه‌ای است که سلامت آحاد مردم در خطر است و متاسفانه علی‌رغم اعلام شرایط اضطرار توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که نماینده وزارت بهداشت در شهر تهران است و علی‌رغم اعلام استانداری مبنی بر تشکیل جلسه کمیته اضطرار، اما این کمیته تشکیل نشده و هیچ تصمیمی برای کاهش منابع انتشار و کاهش مواجهه مردم گرفته نشده است. 

او تاکید کرد: با این شرایط سلامت مردم به خطر می‌افتد و اگر قرار است کمیته اضطراری تشکیل شود باید با دو رویکرد باشد؛ اول کاهش مواجهه مردم و دوم کاهش ساعات کاری اداری کارکنان و یا تعطیلی و شناورسازی ساعت کاری و یا از طریق اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل و... که وضعیت وخیم تر نشود؛ چراکه روز سه شنبه پایداری خواهیم داشت و این موضوع سبب وخیم‌تر شدن شرایط می‌شود. 

شاهسونی ادامه داد:  طبق قانون اکنون می‌توانیم دورکاری را اجرایی کنیم.  مدارس و دانشگاه‌ها تا حدی باز هستند و می‌توان کلاس‌ها را مجازی برگزار کرد تا اینکه میزان آلاینده‌ها کم شود. متاسفانه تاکنون هیچ اقدام مثبتی انجام نشده است. 

او ادامه داد: وضعیت تهران در کل ناسالم برای تمام گروه‌ها است. همچنین وضعیت ایستگاه علم و صنعت در شرایط بسیار ناسالم بوده و چندین ایستگاه دیگر هم نزدیک به چنین شرایطی هستند. ایستگاه‌های سوهانک، منطقه یک، منطقه ۱۵ و پارک شکوفه در مرز ناسالم قرار دارند و این در حالی است که روز سه‌شنبه پایداری هم خواهیم داشت و این آلاینده‌ها تجمیع شده و شرایط را  بدتر می‌کنند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، اظهار کرد:  در این شرایط افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی و ریوی در جامعه را خواهیم داشت   و همچنین افزایش مرگ زودرس این بیماران و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم بیماری‌های تنفسی در کل جمعیت را خواهیم داشت . در این شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خودداری کرده و سایرین هم باید فعالیت فیزیکی خود را در بیرون از منزل کاهش دهند و تا حد امکان کارهای غیرضروری را به زمان‌های دیگر موکول کنند. 

او تاکید کرد: طبق دستورالعمل شرایط اضطرار باید برگزاری مسابقات ورزشی لغو می‌شد و  اکنون با وجود اینکه شرایط هوای تهران ناسالم برای همه گروه‌ها است جای تعجب دارد که چگونه اجازه برگزاری مسابقات ورزشی در تهران صادر شده است. 

به گزارش ایسنا، شاهسونی پیش‌تر به ایسنا اعلام کرده بود: «در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.