درخواست رئیسی از ماکرون

ئیسی: اعزام یک تیم جامع به وین بیانگر اراده جدی ایران در مذاکرات است

 

امانوئل مکرون دوشنبه شب در تماس تلفنی با آیت‌الله رئیسی درباره مبارزه مشترک با کرونا، همکاری‌های منطقه‌ای و گفتگوهای هسته ای به تبادل نظر پرداخت.

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایسنا، در این گفتگوی تلفنی، رئیس جمهور فرانسه خواستار همکاری مشترک در مبارزه با سویه جدید کرونا شد که مورد استقبال رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

سید ابراهیم رئیسی در این تماس تلفنی گفت: ایران همواره به تعهدات خود در موضوع هسته ای پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را تأیید کرده است.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا با وجود پایبندی ایران به برجام و انجام تعهداتش، آمریکا نقض عهد کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند، خاطرنشان کرد: باید از کسانی که نقض عهد کردند پرسید چرا آنان به تعهدات خود پایبند نبودند؟ و ما بار دیگر تأکید می‌کنیم به تعهدات خود پایبند هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به آغاز مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، گفت: اعزام یک تیم جامع به مذاکرات بیانگر اراده جدی ایران در این مذاکرات است.

رئیسی از رئیس جمهور فرانسه خواست تلاش کند در همکاری با دیگر کشورهای حاضر در وین، مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌های ایران ملغی گردد.

رئیس جمهور تأکید کرد: تحریم نتوانسته است ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند و امروز همه دنیا می‌دانند که ناقضان برجام چه کسانی هستند و آنها باید به تعهدات خود بازگردند.

رئیسی تأکید کرد: شرایط فعلی نتیجه عمل نکردن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام است.

رئیس جمهور با اشاره به سفر اخیر مدیر کل آژانس انرژی اتمی به تهران و اعلام وی مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، گفت: مدیرکل آژانس انرژی اتمی در ایران هیچ سخنی از عدم پایبندی ایران به تعهدات بیان نکرد و ما اکنون نیز آماده‌ایم به همکاری کامل خود با آژانس ادامه دهیم.

رئیسی تأکید کرد: کسانی که نقض عهد را در برجام آغاز کرده اند، باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنند تا مذاکرات به صورت واقعی و نتیجه بخش پیش برود.

رئیس جمهور با اشاره به گفتگوی خود با رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین و چشم انداز روشن حل مسایل خاطر نشان کرد: اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند به هیچ عنوان نگران انجام تعهدات از جانب ایران نباشید. چون بارها در عمل نشان داده ایم به تعهدات خود پایبند هستیم.

رئیسی بار دیگر تأکید کرد: ایران در مذاکرات نتیجه گرا است و گفتگوها باید به لغو تحریم‌ها منجر شود.

رئیس جمهور گفت: اگر برای آژانس بین المللی اتمی مرجعیت قائل هستید و به آن استناد می‌کنید همین آژانس، بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده است.

رئیسی از رئیس جمهور فرانسه خواست برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه و انجام تعهدات از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، تلاش کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انجام واکسیناسیون گسترده در ایران گفت: با توجه به انتشار اخباری مبنی بر سویه جدید کرونا همه باید مراقب بوده و از تجربیات قبلی نیز برای مقابله با آن استفاده کنیم.

رئیسی با توجه به ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا، گفت: ما برای کنترل کرونا از کشورهای مختلف خصوصاً چین واکسن وارد کردیم و اکنون در حال افزایش تولید واکسن در شرکت‌های داخلی هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدام خلاف حقوق بشری آمریکا در ممانعت از ورود تجهیزات پزشکی به ایران، گفت: ما توانستیم با استفاده از توان داخلی واکسن تولید کنیم و بر کمبودهای پزشکی فائق آییم.

رئیسی همچنین به انجام واکسیناسیون اتباع خارجی از جمله مهاجرین افغانستانی، اشاره کرد و گفت: ایران براساس وظایف انسانی خود به مهاجرین مانند هموطنان خودمان خدمات پزشکی ارایه می کند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در تماس تلفنی خود با محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، گفت: برجام را مسئولیت مشترک خود می‌دانیم و همواره تلاش کردم که همه طرف‌ها به چارچوب برجام برگردند.

مکرون افزود: در این زمینه مذاکراتی نیز با بایدن رئیس جمهور امریکا داشته ام و مصمم هستیم مذاکرات را ادامه دهیم تا به نتیجه برسد.

رئیس جمهور فرانسه در پایان تصریح کرد: فرانسه مایل است تا گفتگو با ایران برای پیشرفت در حل و فصل مسایل را ادامه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.