اولیانوف: اولین نشست برجام «بسیار موفقیت‌ آمیز» بود

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اتریش گفت که نشست نخست، دور هفتم مذاکرات وین با بسیار موفقیت آمیز آغاز شد.

وی در ادامه گفت: « شرکت کنندگان در نشست امروز بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند».

دور جدید گفت‌وگوها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با هدف رفع تحریم‌ها عصر امروز در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

این دور از گفت‌وگوها به ریاست مشترک «علی باقری» رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرده است. معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیأت ایرانی حاضر در این نشست هستند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز شب گذشته در گفت‌وگویی با بیان این‌که با اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌ها وارد گفت‌وگوهای وین شده‌ایم و تمرکز و اولویت اصلی بر لغو تحریم‌هاست، گفت: ترکیب هیأت ایران هم نشانگر این عزم و جدیت است. (اینجا بخوانید)

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این مذاکرات گفت: هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول توافق وارد وین شده و به گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش فکر می‌کند و اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: این‌که مذاکرات چند روز طول خواهد کشید و کیفیت آن چه خواهد بود، امروز مشخص خواهد شد. آن‌چه مهم است این است که اگر آمریکا با این عزم به وین بیاید که بن بست و مواردی که در دورهای قبلی باعث به نتیجه نرسیدیم را بخواهد حل کند و از آن نقطه وارد وین شود قطعا گفت‌وگوها مسیر آسانتری را خواهد داشت و اگر آمریکا همچنان به مسیر قبلی ادامه دهد قطعا ایران انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.

گفتنی است سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد که هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیأت آمریکایی در وین صورت نخواهد گرفت. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، مذاکرات امروز در حالی برگزار می‌شود که جلسات و دیدارهای غیررسمی دو و چندجانبه بین هیأت اعزامی ایران و برخی هیأت‌های دیگر طی دو روز گذشته برگزار شده است.

علی باقری روز یکشنبه هفتم آذر ماه در نشستی سه جانبه با روسای هیأت‌های مذاکره کننده روسیه و چین شرکت کرد و طرفین درباره مهمترین موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو به بحث و رایزنی پرداختند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران شب گذشته (یکشنبه) نیز در نشستی دوجانبه با «انریکه مورا» درباره ترتیبات اجرایی گفت‌وگوها به رایزنی پرداخت و بر لزوم اولویت دادن به مسئله تحریم‌ها تأکید کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم امروز از برگزاری نشست هماهنگی غیر رسمی طرف‌های برجام بدون حضور ایران و آمریکا خبر داد.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به نشست‌های فشرده قبل از نشست امروز عصر کمیسیون مشترک برجام تأکید کرد که تلاش‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.