فاصله قیمت دلار آزاد و سنا به ۱۱ درصد رسید

قیمت دلار آمریکا معاملات امروز را با افت ۶۰ تومانی نسبت به روز گذشته آغاز کرد و روی ۲۹ هزار و ۹۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار در ادامه رشد کرد و در نهایت تغییراتی مثبت را نسبت به عصر دیروز به ثبت رساند. قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات امروز ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان بود.

قیمت درهم همراه با دلار حرکت کرد

قیمت درهم امارت عصر امروز از عصر روز گذشته 40 تومان بالاتر بود و روی 7 هزار و 990 تومان قرار داشت. با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار، عدد 29 هزار و 347 تومان به دست می‌آمد که از قیمت دلار بازار آزاد حدود 100 تومان بالاتر بود، این اختلاف در حوالی مقادیر متعارف قرار داشت و به نظر می‌رسید قیمت دلار و درهم امروز به نوعی هماهنگ حرکت کردند.

photo_2021-11-28_15-33-04

رشد محدود قیمت سکه نسبت به عصر دیروز

در طول معاملات امروز قیمت سکه امامی همراه با قیمت دلار حرکت کرد، قیمت سکه در ابتدای کار تحت تاثیر افت قیمت دلار تغییراتی منفی را نسبت به عصر روز گذشته به ثبت رساند، در ادامه قیمت دلار رشد کرد و همراه با آن قیمت سکه امامی افزایش یافت. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات امروز از عصر روز گذشته 10 هزار تومان بالاتر بود و روی 12 میلیون و 595 هزار تومان قرار داشت. اندازه حباب قیمتی سکه نیز حدود 2.1 درصد به دست می‌آمد.

شکاف قیمت دلار آزاد و سنا به 11 درصد رسید

کاهش عرضه دلار متشکل در معاملات روز گذشته ناگهانی و شدید بود. بعد از چند هفته پرتزریق عرضه دلار ناگهان در سطوحی پایین قرار گرفت، امروز نیز بانک مرکزی حجم عرضه را به صورت معناداری بالا نبرد. عرضه دلار متشکل امروز با رشد 3 درصدی روی 3 میلیون و 932 هزار قرار گرفت.

photo_2021-11-28_16-45-58

طی هفته‌های اخیر عرضه دلار متشکل بالا بود و انتظارات فعالان بازار حول همین حجم از عرضه شکل گرفت، در نتیجه ابزار عرضه کارایی خود را برای کنترل نوسانات قیمتی تاحدی از دست داد.

photo_2021-11-28_16-52-04

احتمالا بانک مرکزی حجم عرضه را کاهش داد تا انتظارات فعالان بازار در مورد عرضه تعدیل شود، در عوض نیز از ابزارهای قیمتی خود در بازار متشکل و سامانه سنا برای کنترل قیمت استفاده کرد. این مسئله در رشد قابل توجه شکاف بین قیمت دلار آزاد و سنا قابل مشاهده است. بر این اساس قیمت دلار آزاد حدود 11 درصد از قیمت سنا بزرگتر بود، این اندازه شکاف در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بود(اندازه شکاف قیمتی بینیورو سنا و آزاد نیز بزرگ بود).

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار عصر امروز از عصر روز گذشته بالاتر بود. عرضه دلار در هفته‌های اخر در سطوح بسیار بالایی قرار داشت و بازار به این حجم از عرضه عادت کرده بود. روز گذشته عرضه دلار ناگهان کاهش یافت و امروز نیز در همان سطوح باقی‌ ماند. شکاف بین قیمت دلار سنا و بازار آزاد دیروز و امروز خیلی بزرگ بود. قیمت سکه امامی در معاملات امروز تحت تاثیر قیمت دلار بالا و پایین رفت و در نهایت تغییرات مثبت محدودی را نسبت به عصر روز گذشته به ثبت رساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.