انتقاد تند یک عضو مجمع تشخیص مصلحت از عملکرد بانک ها

احمد توکلی درباره جذب سرمایه‌گذاری سالم در مدیریت شهری اظهار داشت: سرمایه‌گذاری سالم در شهرها و کشورها زمانی اتفاق خواهد افتاد که آینده قابل پیش‌بینی باشد به این صورت که فرد سرمایه‌گذار بداند چه زمانی پروژه آغاز و چه میزان سوددهی و بازدهی خواهد داشت. اگر اعتمادی از سوی سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذار به‌سمت سرمایه‌گذاری نخواهد رفت بنابراین ابتدا باید مشکلات کلان کشور در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری برطرف شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نوع برخورد با سرمایه‌گذاران گفت: سرمایه‌گذار مانند هر فرد دیگری محترم است و باید با او درست و اخلاقی صحبت شود. برای جذب سرمایه‌گذاری در کشور چاره‌ای جزء حل مشکلات اساسی و بنیادین کشور نداریم. ابتدا باید مشکلات کشور کاملا برطرف شود تا سرمایه‌گذار جذب شود. چه تفاوتی دارد که فرد در تولید فولاد سرمایه‌گذاری کند یا خدمات شهری؛ اگر یک قرارداد معقول با سرمایه‌گذار عقد شود و آینده سرمایه او در خطر قرار نگیرد و بعد از مدتی طرح سوددهی داشته باشد، سرمایه‌گذار اعتماد خواهد کرد.

توکلی با اشاره به اینکه برخی تمایل به سرمایه‌گذاری نداشته بلکه میل به انحصارگرایی دارند، گفت: برخی افراد، به‌جای دوستی و تعامل، تحکم را در رفتار با سرمایه‌دار در پیش گرفته‌اند. باید نسبت به این تمایلات زیاده ‌خواهانه ایستادگی کرد. انحصار، نباید در سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و عرصه‌های کشور نباید تنها به دست یک گروه خاص باشد، بلکه باید رقابتی در این زمینه عمل شود.

وی با بیان اینکه کسب امتیازهای مختلف از سرمایه‌گذار در طرح‌ها سبب عدم تمایل او در سرمایه‌گذاری پروژه‌ها می‌شود، اظهار داشت: بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت می‌کنند اما بانک‌های ایرانی با سرمایه‌گذاران برخورد خوبی ندارند. بانک‌ها تنها باید از پروژه سرمایه‌گذاری شده، امتیاز دریافت کنند درصورتی که در ایران این‌طور نیست، وقتی طرحی پیش نرود، بانک‌های ایرانی خسارت‌های ناشی از آن را از سرمایه‌گذار دریافت می‌کنند.

استادیار گروه علوم اقتصادی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: بانک‌ها معنی سرمایه‌گذاری را نمی‌دادند، آنان به سرمایه‌گذار وام نداده‌اند بلکه شریک آنان در پروژه هستند. بانک‌ها در تامین اعتبار پروژه‌های سرمایه‌گذاری به‌موقع عمل نکرده و انتظار سود از پروژه‌ها را دارند. بانک‌های ایرانی با این رفتار سرمایه‌گذاران را به عدم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کشور دعوت می‌کنند، ایجاد شرایط متعادل در قرارداد میان بانک و سرمایه‌گذار موضوع بسیار مهم در جذب سرمایه‌گذاری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.