ورود محموله لوازم خانگی کره‌ای به کیش صحت دارد؟

اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد محموله لوازم خانگی کره‌ای وارد جزیره کیش شده است.

این در حالی است که در کنار ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ تا کنون، چندی پیش مقام معظم رهبری نسبت به واردات لوازم خانگی هشدار داده و آن را ممنوع اعلام کردند.

بر این اساس با اینکه امکان ورود از کانال برخی سهمیه‌ها مانند کولبری، ته لنجی و مرز نشینی و از طریق ثبت آماری برای واردات محدود وجود داشت، شورای عالی مناطق آزاد در مهرماه امسال به مناطق اعلام کرد که ثبت آماری و ورود لوازم خانگی با نشان تجاری ساخت کره جنوبی به محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع است ولی تاکید شد که کالاهایی که ثبت اموال آن از سازمان مناطق آزاد تا ۲۴ مهر ماه یعنی قبل از این ابلاغیه به مناطق، صادر شده باشد از شمول این ممنوعیت مستثنی هستند.

اما ویدئو اخیر حاکی از ورود محموله لوازم خانگی کره‌ای در اوایل آذرماه بود این در حالی است که پیگیری این جریان از گمرک حاکی از تائید ورود محموله لوازم خانگی کره‌ای در سوم آذرماه بود.

به گفته معاون فنی گمرک ایران، این محموله در انبار سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد و فعلا تا تعیین تکلیف تحویل صاحب کالا نشده است، هر چند که عنوان شده قرار است این اقلام داخل منطقه آزاد کیش عرضه شود و جدای از آن با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی، امکان ورود به سرزمین اصلی را ندارد حتی اگر این کالا کره ای نبود.

وی در ادامه به جریان ورود لوازم خانگی اشاره و با بیان اینکه در حال حاضر با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بخشی از طریق سهمیه های مرزنشینی، کولبری و ته لنجی و با ثبت آماری وارد کشور می شود یادآور شد که حتی برای این کالاها منشا ارز تائید و طبق قانون و مقررات، برای آنها ثبت آماری انجام می‌شود که خود نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از لوازم خانگی از این طریق و کانال رسمی و قانونی وارد کشور می‌شود و نمی‌توان گفت تمام لوازم خانگی موجود در بازار قاچاق است.

به گفته ارونقی، درست است که ورود این لوازم خانگی تحت رویه های اعلام شده، مطابق با قوانین و مقررات موضوعه انجام می‌شود اما تخلفات گسترده ای پس از ورود این کالاها به استان‌ها انجام می شود از جمله اینکه این لوازم به طرق مختلف ، به صورت تجمیعی از استان محل سهمیه خارج و سر از مراکز فروش و بازارهای پایتخت یا سایر کلانشهرها در می آورند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.