درخواست جدی از مردم؛ به این کشورها سفر نکنید!

دکتر محمد مهدی گویا، درخصوص آخرین جهش ویروس کرونا از سمت آفریقای جنوبی، بیان کرد: ظرف دو روز گذشته سویه جدیدی از ویروس کرونا از آفریقای جنوبی گزارش شده است، این سویه به دلیل ایجاد تعداد زیادی جهش ژنتیکی در ویروس که تقریبا ۵۰ جهش برآورد می شود، نگرانی های زیادی را در سطح دنیا به وجود آورده است. 

وی افزود: هرچه تعداد جهش در یک ویروس بیشتر می شود، نگرانی ها نیز افزایش می یابد، زیرا احتمال اینکه ویروس بتواند قدرت سرایت و همچنین شدت بیماری زایی بیشتری داشته باشد، بیشتر می شود. به همین دلیل این نگرانی ها افزایش یافته و اکنون محدودیت هایی در سطح دنیا به خصوص در مورد مسافرت به آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه اش یعنی کشورهای بوتساوانا، نامیبیا، اسواتینی، زیمبابوه، موزامبیک برقرار شده و مسافرت ها به این کشورها با محدودیت های جدی صورت می گیرد و تلاش شده که سفرها به حداقل ممکن است برسد.

گویا تاکید کرد: در درجه اول تقاضا می کنیم که هموطنان عزیزمان چنانچه قصد سفر به این کشورها را دارند، سفرشان را به تعویق بیندازند. تعویق مسافرت ها اهمیت زیادی دارد، زیرا هنوز وضعیت ویروس در این کشورها مشخص نیست و اینکه با چه سرعتی پیش می رود، قدرت بیماری زایی اش تا چه میزان است یا اینکه چند نفر را تاکنون آلوده کرده؟ سوالاتی است که ظرف روزها و هفته های آینده مشخص شده و پاسخ داده می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، پیش بینی ها مبنی براین است که سویه جدید کرونا قدرت بیماری زایی و سرایت بیشتری دارد و از هموطنانمان می خواهیم که سفرهایشان را به تعویق بیندازند. 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: ما یکسری محدودیت ها ایجاد کردیم و برای افرادی که قصد سفر از مبدا کشورهای مذکور به مقصد ایران را داشته و اهل ایران نباشند، ممنوعیت ایجاد کرده ایم و این افراد فعلا نمی توانند به کشور ما سفر کنند. در این زمینه هماهنگی های لازم را نیز با وزارت امور خارجه و وزارت کشور انجام می دهیم تا با قاطعیت این موضوع را پیگیری کنیم.

وی در ادامه درخصوص ایرانیانی که در کشورهای آفریقای جنوبی و همسایه اش زندگی می کنند و قصد بازگشت به کشورمان را دارند، خاطرنشان کرد:  تمامی ایرانیانی که از مبدا این کشورها قصد ورود به ایران را دارند، همگی در مبادی ورودی کنترل شده و باید در شرایط قرنطینه به سر ببرند و دو مرحله تست پی سی آر را پشت سر گذاشته و در صورت منفی بودن اجازه دارند که به شهر و منزل خود بروند.  ما می دانیم که این شرایط بسیار سخت است، اما امیدواریم که مردم عزیز درک و رعایت کنند و همکاری لازم را با ما داشته باشند. ما هرکاری که انجام می دهیم، برای حفظ سلامتی مردم عزیز کشورمان است. 

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی تاکید کرد: تا وقتی که اطمینان حاصل نکردیم که این وضعیت به کدام سمت می رود، باید احتیاط کنیم، به خصوص اینکه هنوز تکلیف ویروس کاملا مشخص نیست که آیا واکسن های موجود فعلی مانع ابتلای به این ویروس می شوند یا خیر و آیا داروهای موجود فعلی روی این ویروس موثر هستند یا خیر؟ هرچند که اثربخشی داروها نسبی است.

افراد واکسینه نشده، سریع تر اقدام کنند

گویا در پایان تاکید کرد: تقاضای دیگر ما از مردم عزیز کشورمان این است که اکنون فرصت بحث و گفت و گو راجع به اینکه واکسن چقدر اثربخش است، نیست. در شرایطی قرار داریم که باید هرچه سریع تر افرادی که تاکنون واکسینه نشده اند، اقدام کنند و این موضوع نه برای حفظ جان خودشان، بلکه برای حفظ سلامتی و جان افراد خانواده و جامعه شان، ضرورت و اهمیت زیادی دارد لذا تاکید می کنم، افراد واکسینه نشده هرچه زودتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسیناسیونشان را کامل کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.