منحنی نرخ بازدهی دولت در اول آذر 1400+نمودار

امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با ۲۵ درصد کاهش به ۲۵۶ میلیارد تومان رسید. این معاملات روی ۳۲ نماد اخزا و ۶ نماد اراد انجام شد. 

معاملات عمده اوراق در بازار بدهی دولتی به ۶۵.۵ هزار میلیارد تومان رسید. این معاملات به اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی مربوط میشود که در آن بانک مرکزی مجموعا ۳۴.۵ همت نقدینگی به بازار بین بانکی تزریق کرده است و تقریبا همین اندازه نقدینگی از بازار جذب کرده است. به عبارت دیگر بانک مرکزی میزان نقدینگی در بازار بین بانکی را ثابت نگه داشته است. این عملیات در نرخ حداقل ۲۰.۱ درصد انجام شده است

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده در سررسید های بلندمدت تر افزایشی بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال به ۲۴.۵۰ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال به ۲۴.۶۹ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با دو دهم درصد افزایش به ۲۴.۸۹ درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با یک دهم درصد افزایش به ۲۴.۸۸ درصد رسید.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«تداوم روند رشد نرخ سود در همه سررسیدها/ سقوط معاملات اوراق به کانال200 میلیاردی» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.