مجلس اقتصاد را رها کرده، چسبیده به سگ‌وگربه مردم!

مجلس یازدهم برخلاف شعارهایش عمل می کند. نمایندگان کنونی هرچقدر زمان انتخابات وعده حل مشکلات معیشتی به مردم دادند، هم اکنون موضوعاتی را در دستور کار قرار می دهند که بیشتر حساسیت جامعه را در پی دارد، به جای آنکه رضایت آنها را فراهم آورد. از طرح محدودیت اینترنت گرفته تا ممنوعیت نگهداری سگ و گربه.

محمد مهاجری درباره طرح های حاشیه سازی مجلس گفت: دو اتفاق باعث شده نمایندگان مجلس به این سمت گرایش پیدا کنند. با روی کارآمدن دولت آقای رئیسی، مجلس چون ظرفیت بسیار پایین دارد و نمی تواند برای دولت خیلی عرضه اندام کند مثلا طرح هایی بدهد که دولت بتواند آنها را اجرا کند یا حتی دولت این طرح ها را برای اجرا تحویل بگیرد، این مسئله موجب شده که مجلس به سمت چنین طرح هایی برود. ثانیا مجلسی که برآمده از آرای بسیار پایین مردم باشد، توان کارشناسی و سیاسی مجلس بسیار کمی هم دارد بنابراین در بزنگاه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خیلی نمی تواند خودی نشان دهد.

وی افزود: مجلس یازدهم در تاریخ ماندگار و برای آینده درس عبرت خواهد شد تا دیگر مجالسی با این سطح پایین امکان ظهور و بروز پیدا نکنند. البته نمی خواهم بگویم دوره های قبلی مجلس خیلی سطح شان از مجلس یازدهم بالاتر بود اما حداقل این نبود که اگر حرف حقی می زدند، اینقدر در فضای سیاسی کشور مورد هجوم و حمله قرار بگیرند.

این فعال مطبوعاتی اظهار کرد: نمایندگان مجلس یازدهم به موضوعاتی ورود می کنند که حتی به فکر آینده سیاسی خودشان نیستند. طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، یک طرح شکست خورده است هر آنچه هم که در نهایت به تصویب برسد در جامعه پذیرفته نخواهد شد و حتی به ضد خودش تبدیل می شود؛ به طوریکه مدافعان این نمایندگان نیز در سطح جامعه قدرت حمایت شان را از دست می دهند.

وی با اشاره به قانون «جوانی جمعیت» ادامه داد: این قانون خوبی است چراکه نرخ رشد جمعیت در ایران کاهش پیدا کرده است و این مسئله در آینده می تواند مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند اما چرا مجلس نمی تواند مردم را درباره خوب بودن این طرح قانع کند؟ علت آن است که اولا مجلس با مردم هم زبان نیست، دوم وقتی مردم نیازهای شان را فهرست می کنند، می بینند موضوعاتی همچون تورم، اشتغال، کسری بودجه و غیره در اولویت بالاتری نسبت به فرزندآوری قرار می گیرد بنابراین این برداشت عمومی پدید می آید که مجلس، مردم را سرکار گذاشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: نمونه دیگر طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» است که شخصا موافق آن هستم چون باید بین زیست انسانی و زیست حیوانی تفکیک قائل شد اما وقتی قرار است با یک پدیده فرهنگی و اجتماعی برخورد مناسبی شود باید نخست ریشه های آن پدیده درست احصا و شناسایی شود.

وی افزود: سال های سال است که موضوع سگ گردانی در جامعه ما وجود دارد، حالا باید برای حل این موضوع زمینه ها و نیازهای فرهنگی و اجتماعی آن را تقویت کنیم اما نمایندگان به جای این کار می خواهند رسیدگی موضوع را به پلیس محول کنند، کاری که درباره موضوعاتی همچون مبارزه با ماهواره انجام شد اما به نتیجه نرسید.

مهاجری گفت: وقتی راه درستی برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی انتخاب نمی شود منجر به کاهش اعتماد عمومی به مجلس خواهد شد. معتقدم نباید با یکسری طرح های غیرکارشناسی برای حکومت دشمن تراشی کرد. برای حل موضوعاتی همچون «جوانی جمعیت»، «صیانت از کاربران فضای مجازی» و «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک» چاره ای نیست جز آنکه این موضوعات را به بحث عمومی تبدیل کنیم. مثلا صداوسیما با حضور کارشناسان خبره و مشهور چندین مناظره درباره این موضوعات بگذارد و دیدگاه های موافق و مخالف با هم به بحث بنشینند.

وی افزود: قطعا مناظرات فرهنگی و اجتماعی نه تنها بدتر از مناظرات انتخاباتی که نمی شود، بلکه موجب فرهنگ سازی در جامعه می شود. در واقع از این طریق مجلس باید به جامعه بگوید و توضیح دهد چرا موضوع اشتغال و کم آبی را رها کرده و چسبیده است به سگ و گربه مردم. مردم می شنوند و اگر احساس همدلی با طرح های مجلس کنند قطعا نتیجه تصویب این طرح ها خیلی فرق خواهد کرد با زمانی که جامعه با وجودی که می داند حرف حقی است اما آن را پس بزند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.