حمله تند پمپئو علیه بایدن

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز جمعه در یادداشتی در وبگاه شبکه «فاکس نیوز» نوشت، دولت فعلی آمریکا رویکردی واقع‌بینانه در قبال چین ندارد.

پمپئو در یادداشت خود مدعی شده، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین عصر دوشنبه بار دیگر برای «جو بایدن» همتای آمریکایی خود و متعاقباً برای مردم آمریکا قلدری کرد.

او می‌افزاید، رئیس جمهور بایدن ماه‌ها وقت صرف این کرد که آمریکا و جهان را متقاعد کند که در برابر رئیس جمهور شی ایستاده است و مسائل بین دو رهبر «صرفاً کاری» بوده و آن‌ها «دوست قدیمی» نیستند. اما شی گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی خود را با خطاب کردن جو بایدن با لفظ «دوست قدیمی شروع کرد که نوعی قلدری کلامی بود شروع کرد و در کل این گفت‌وگو فقط به نفع حزب کمونیست چین و رئیس جمهور این کشور تمام شد.

پمپئو مدعی شد، اینکه رئیس جمهور چین درخواست این گفت‌وگو را داد و بایدن به آن تن داد به این معناست که رئیس جمهور آمریکا به رفتارهای مخرب حزب کمونیست چین و لطمه به جایگاه آمریکا مشروعیت بخشید. این شی بود که دستورکاری روشن برای ارعاب بایدن داشت و هنگامی که به با ضعف بایدن روبه‌رو شد، قضیه به گفت‌وگو برای گفت‌وگو از سوی بایدن ختم شد که موجب تقویت شی و چین و تضعیف قدرت آمریکا شد.

وزیر امور خارجه دولت «دونالد ترامپ» در ادامه ادعاهای خود نوشت، آنچه به‌طور قابل ملاحظه‌ای در مکالمه سه و نیم ساعته آن‌ها مورد بحث قرار نگرفت، همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بود که باعث مرگ بیش از پنج میلیون نفر در جهان و واژگون کردن اقتصاد آمریکا شد. بایدن نتوانست به شی درخصوص تحقیقات کامل‌تر درباره خاستگاه کرونا فشار آورد و همچنین خواستار پاسخگویی درقبال انتشار این ویروس مرگبار نشد.

این سیاست‌مدار تندرو جمهوری‌خواه آمریکایی در ادامه یادداشت خود مدعی شد در قبال پاسخگو قرار دادن چین در برابر وضعیت استان سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ و ارعاب تایوان، حق مالکیت و کپی‌رایت، دزدی دریایی جهانی از طریق فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و موضع‌گیری‌های نظامی جنگ‌طلبانه، بایدن فاقد دستورکار بود. موضع او در عوض نشانه سرنهادن و تسلیم اخلاقی رهبری و ارزش‌های آمریکا در برابر حزب کمونیست چین بود.

پمپئو در ادامه ادعاهای خود می‌نویسد، در حالی که بایدن یک سری اعتراضات کلامی ضعیف را درباره برخی مسائل مطرح کرد، فاقد پشتیبانی عملی محکم برای بازدارندگی و پاسخگو قرار دادن چین بود. علت ضعف بایدن در برابر چین ساده است. او از اتخاذ همان دیدگاه دشمنی و خصومتی که شی و حزب کمونیست چین دارند، امتناع کرده و از لنز ساده‌لوحانه «رقابت» به چین نگاه می‌کند

این دیپلمات سابق آمریکایی می‌افزاید، رویکرد بایدن در برابر حزب کمونیست بر اساس این خیال‌پردازی است که اگر آمریکا خود را با قلدری چین سازگار کند، قلدر از قلدری دست برمی‌دارد. در تمام تاریخ مدرن، این سیاست، مماشات نامیده می‌شود و همواره پایان بدی داشته است.

پمپئو در پایان می‌نویسد، دولت ترامپ این را فهمید که مماشات در برابر دشمنان، خواه در برابر ایرانی‌ها باشد یا روس‌ها یا چینی‌ها، به نتایج زیان‌باری برای امنیت آمریکایی‌ها ختم می‌شود و به همین دلیل او و دیگر مقامات دولت ترامپ از آنچه موضع قدر نامید، با این کشورها روبه‌رو شدند که به خروجی‌های بهتری برای مردم آمریکا ختم شد. نشست بایدن فقط با تطهیر موضع تهاجمی چین سپری شد و چنین کاری جهان را به مکانی با امنیت کمتر تبدیل کرده و اعتبار آمریکا به‌عنوان آنچه «نیروی خیر در جهان» نامید را تضعیف می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.