تندروها در دولت سیزدهم رخنه کرده‌اند/ نظرات سیاسی به رئیسی دیکته می‌شود؟

کسانی که از نزدیک با سیدابراهیم رئیسی ارتباط دارند وی را شخصیتی معرفی می‌کنند که دارای منش عُلمایی است. اما به صرف دیانت بالا می‌توان یک فرد را سیاستمدار موفق نیز دانست؟

رئیسی تصویری از خود در مناظره‌های انتخاباتی سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ به جا گذاشته است که با شعار تشکیل یک دولت فراجناحی کاملاً مطابقت دارد؛ اما ساختار فعلی دولت سیزدهم در تمامی سطوح اجرایی به‌طور کامل با آن تصویر زیبا متفاوت است.

حسن رسولی که از قضا همشهری سیدابراهیم رئیسی نیز است به تناقض بالا اینگونه پاسخ می‌دهد: «رئیسی در ذات خود علاقه‌مند به تعامل با جریانات سیاسی مختلف سیاسی ازجمله اصلاح‌طلبان است، اما نمی‌توان انتظار داشت کل کابینه وی نیز با این منش سیاسی همسو باشند.»

این عضو سابق شورای شهر تهران تأکید می‌کند؛ یک هسته فکری پیرامون شخص رئیس‌جمهور حضور دارد که از ایام انتخابات تا همین امروز، نظر خود را در سطوح مختلف اجرایی و سیاسی تحمیل می‌کند.

رئیسی فارغ از نگاه سیاسی با اصلاح‌طلبان دیدار می‌کند

حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با قرن نو در خصوص زیست سیاسی اصلاح‌طلبان در دوران اقتدار اصول‌گرایان، اظهار داشت: بنده به لحاظ شخصی و شخصیتی آشنایی نسبی با سیدابراهیم رئیسی دارم. آنچه در دیدار اخیر اصلاح‌طلبان با شخص رئیس‌جمهور آن هم در یک فضای مثبت رخ داده، برخواسته از منش شخصیتی ایشان است.

وی با ذکر یک خاطره از رئیسی عنوان داشت: بنده به یاد دارم در سال ۷۹ به همراه آقای مصطفی تاجزاده در وزارت کشور به عنوان معاونین شخص وزیر حضور داشتیم و در آن دوران آقای رئیسی نیز ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت. در همان سال شورای نگهبان شکایتی را در قبال آقای تاج‌زاده مطرح کرده بود که نتیجه آن منجر به انفصال خدمت ایشان می‌شد؛ هرچند آقای تاجزاده نیز به صورت متقابل از آیت‌الله جنتی شکایت کرده بود.

رسولی اضافه کرد: آقای رئیسی در مقام ریاست سازمان بازرسی کل کشور وقت، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تنش میان آقایان جنتی و تاجزاده به حداقل ممکن برسد.

تاجزاده هنوز پیگیر نتیجه شکایت از آیت‌الله جنتی است

عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که سرنوشت شکایت آقای تاجزاده از آیت‌الله جنتی به کجا رسید، بیان داشت: این موضوع بارها رسانه‌ای شد؛ اما برخلاف قانون اساسی در این دعوای متقابل حکم انفصال آقای تاجزاده صادر شد؛ ولی هیچ خبری از پیگیری قضایی شکایت وی از شخص آیت‌الله جنتی نشد.

رسولی تصریح کرد: بنده شاهد بودم که آقای تاجزاده بارها برای پیگیری شکایت خود اقدام کردند؛ اما سؤال اصلی اینجا است که چرا هیچ‌گاه پاسخ روشن قضایی به وی داده نشده است.

دیدار اصلاح‌طلبان با رئیسی نباید حرکت نمایشی تلقی شود

وی در ادامه تصریح کرد: باید میان هویت حقوقی دولت سیزدهم و شخصیت و اراده فردی آقای رئیسی تفاوت قائل شویم. دیدار سه‌ساعته اخیر برخی از اصلاح‌طلبان با ایشان نیز نباید یک حرکت نمایشی از سوی رئیس‌جمهور تلقی شود.

این چهره اصلاح‌طلب گفت: امکان تعمیم رفتار فعلی رئیسی در قبال اصلاح‌طلبان به کل کابینه و جریان حامی ایشان امری است که باید با تردید از آن سخن گفت.

رئیسی ظرایف کار اجرایی را نمی‌داند

رسولی در مواجهه با این سؤال که عدم استفاده از اصلاح‌طلبان در دولت آیا منافاتی با شعار فراجناحی عمل کردن دولت سیزدهم ندارد، بیان داشت: رئیسی فاقد تجربه کار اجرایی در کشور بوده و طبیعی است با ظرایف و پیچیدگی‌های این حوزه کمتر آشنا باشند.

آیا نظرات سیاسی به رئیسی دیکته می‌شود؟

وی گفت: رئیس‌جمور در یک برنامه زنده تلویزیونی اذعان داشت که یک ستاد و تیم عملیاتی او را در مسیر انتخابات ۱۴۰۰ یاری داد. قطعاً مجموعه جزایری که در تشکیلات انتخاباتی آقای رئیسی حضور داشتند، در چیدمان و ساختار دولت فعلی نیز مؤثر و دارای سهم بوده‌اند.

جای باهنر در دولت سیزدهم خالی است

عضو سابق شورای شهر تهران یادآور شد: نه‌تنها هیچ اصلاح‌طلبی به کابینه‌ دولت سیزدهم راه نیافته؛ بلکه جای چهره‌های مجرب اصول‌گرا همچون جناب آقای باهنر نیز در دولت سیزدهم خالی است.

وی تأکید کرد: هرچند رئیسی اعلام کرده که با هیچ‌کدام از اعضای کابینه خود عقد اخوت ندارد، اما بررسی نظرات وی در خصوص تشکیل کابینه نشان می‌دهد که دولت فعلی حاصل یک خرد جمعی و مشورتی بوده است.

رسولی با انتقاد از دولت‌های غیرحزبی در ایران، اظهار داشت: متأسفانه دولتی که براساس نگاه صرف یک جریان سیاسی تشکیل می‌شود، این اجازه را نمی‌دهد که افراد نخبه فارغ از گرایش سیاسی در دولت حاضر شوند و در نهایت همین تفکر موجب ضرر کشور و مردم می‌شود.

تندروها دولت را از مسیر خود خارج نکنند

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که با وجود برخی از افراد نزدیک به جریان احمدی‌نژاد و جبهه پایداری، آیا فضای کنش‌گری سیاسی برای اصلاح‌طلبان در کشور باقی خواهد ماند، بیان داشت: جریان اصلاحات با توجه به وضعیت کنونی در کشور نباید انتظار داشته باشند تا از سوی رئیس‌جمهور به بخش حکمرانی دعوت شوند.

وی تصریح کرد: نظر هسته پیرامونی سیدابراهیم رئیسی بر نظرات و نگاه شخصی ایشان غلبه خواهد کرد و حداقل در چهار سال پیش‌رو فرصتی برای اصلاح‌طلبان شناخته‌شده برای حضور در مناسب رسمی پیش نخواهد آمد.

تندروها در دولت سیزدهم رخنه کرده‌اند

عضو سابق شورای شهر تهران با یک هشدار در خصوص ایجاد فضای تندروی در کشور، گفت: افراد وابسته به جبهه پایداری و جریان محمود احمدی‌نژاد که در دولت حضور دارند، تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا فضای تندروی در بالاترین سطح ممکن از سوی دولت ایجاد شود.

رسولی تأکید کرد: بعید است شخص سیدابراهیم رئیسی فضای نقد جامعه‌محور را از اصلاح‌طلبان بگیرد و خود را از نظرات ایشان مستغنی بداند.

مردم منتظر تصمیم نهایی رئیسی هستند

وی در پایان تصریح کرد: امروز مهم نیست که چه کسی در دولت سیزدهم حضور دارد؛ بلکه کشور و مردمی که با وضعیت بسیار سخت اقتصادی مواجه هستند انتظار دارند شخص سیدابراهیم رئیسی دکترین اقتصادی و سیاست خارجی خود را به صورت کاملاً واضح بیان کرده و حتی تصمیمات پیچیده و شاید پرهزینه را اتخاذ کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.