محمد هاشمی: دولت رئیسی برنامه مشخصی برای اقتصاد ندارد
محسن رضایی که در دولت فعلی در جایگاه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور قرار گرفته در روزهای اخیر ایده هایی را مطرح می‌کند که چند سالی است نمونه آنها را در مبارزات انتخاباتی خود بازگو کرده است. او بر اقتصادی تأکید دارد که بخش عمده آن در دستان مردم است و برخی از استانهای کشور حتی به عنوان بازوی اقتصادی حاکمیتی قرار می‌گیرند.

در همین رابطه؛ محمد هاشمی از جایگاه فردی که سال‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان مصوبات اقتصادی مختلف قرار گرفته تأکید می‌کند؛ سپردن اقتصاد به مردم موضوع جدیدی نیست و از دوران اصلاحات این مسأله مطرح بود.

او با اشاره به کارشکنی محمود احمدی‌نژاد در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، یادآور می‌شود؛ دولت نهم و دهم چنان بخش به بخش خصوصی در کشور بی اعتنایی کرد که پس از یک دهه نهادهایی در ایران قدرت گرفتند که خود منشأ فساد و یا رانت اقتصادی شدند.

احمدی‌نژاد مصوبات مجمع تشخیص را وتو کرد

محمد هاشمی عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص زمینه‌های سپردن اقتصاد به مردم در دولت سیزدهم، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در اواخر دولت آقای خاتمی مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن بسیاری از بخش‌های اقتصادی به مردم واگذار می‌شد.

وی ادامه داد: پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۴ شاهد بودیم که او سیاست‌های مصوب مجمع تشخیص مصلحت را به طور کل کنار گذاشت و به جای واگذاری اقتصاد به مردم، تمرکز خود را بر تقویت برخی از نهادهای عمومی گذاشت.

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت با تشریح بخش‌های مختلف اقتصاد، عنوان داشت: اقتصاد در ایران از سه بخش؛ «عمومی»، «تعاونی» و «خصوصی» تشکیل شده است. امروز شاهد هستیم که بخش اعظمی از اقتصاد ایران در اختیار دولت است که یکی از دلایل آن نیز، اقتصاد تک محصولی متکی به نفت است.

متن کامل این گفت‌وگو را با تیتر «محمد هاشمی: ایران ظرفیت ایجاد «ایالت های اقتصادی» را ندارد»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.