دوست و مشاور ترامپ به دردسر افتاد

بنن به اصرار دونالد ترامپ اشاره داشت که مدعی است براساس یک دکترین حقوقی موسوم به امتیاز اجرایی، او می‌تواند این اسناد را محرمانه نگاه دارد، اما یک قاضی این دلیل را رد کرد.  

این مشاور پیشین دونالد ترامپ بابت عدم ارائه اسناد و عدم ارائه شهادت بابت تحولات مرتبط با شورش شش ژانویه، به دو فقره اهانت به کنگره آمریکا متهم شده است. اهانت به کنگره، تا یک سال حبس و تا حداکثر ۱۰۰ هزار دلار جریمه نقدی دارد.   

بیل میلر، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت انتظار می‌رود بنن روز دوشنبه در واشنگتن خود را معرفی کرده و عصر همان روز در اولین جلسه دادگاه شرکت کند.

دونالد ترامپ برای بی‌ثمر کردن تلاش این کمیته مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی اقدامات مرتبط با شورش مرگبار کنگره تلاش می‌کند و به این دستیار سابق خودش گفته بود تا همکاری نکند. طرح اتهاماتی علیه بنن موجب می‌شود تا جایگاه این کمیته برای دریافت شهادت و اسنادی از دیگر دستیاران ترامپ محکم‌تر شود.  

صدور کیفرخواست علیه این مقام سابق دوره ترامپ ساعاتی پس از آن انجام شد که مارک میدوز، رئیس کارکنان پیشین کاخ سفید ترامپ از حضور در این کمیته خودداری کرد و او هم ممکن است به اهانت به کنگره متهم شود.  

بنن به عنوان مشاور ارشد کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ترامپ که بعدا استراتژیست ارشد کاخ سفید شد، در طراحی ایده پوپولیستی و راستگرای "اول آمریکا" و طرح مخالفت قاطع با ورود مهاجران از کشورهای عمدتا مسلمان که ریاست جمهوری ترامپ را گرفتار جنجال‌هایی کرد، نقش داشت. او حتی بعد از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ ترامپ را راهنمایی می‌کرد.

به دنبال صدور حکم علیه بنن، «لیز چنی» جمهوری‌خواه و «بنی تامسون» دموکرات که از رهبران این کمیته هستند، در بیانیه‌ای گفتند: کیفرخواست استیو بنن باید به هر که فکر می‌کند می‌تواند این کمیته را نادیده گرفته یا در تحقیقات ما مانع‌تراشی کند، پیام روشنی ارسال کند؛ اینکه هیچکس بالاتر از قانون نیست.

استیو بنن به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.