زمستان سردی نخواهیم داشت

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه بارندگی های اخیر بخشی از کمبودها را جبران کرد، اظهار کرد: طی روزهای اخیر بارندگی های خوبی در حوزه مرکزی همچون استان های قم، تهران، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران و استان های ساحلی داشتیم که این بارش ها موجب شد، کسری بارش نسبت به دوره نرمال از بالای ۴۰درصد به ۲۸ درصد برسد.

او افزود: گستره بارش در روزهای اخیر به شمال خوزستان، شرق لرستان، بخش های شمالی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، یزد، کرمان، حوزه مرکزی و شرقی رشته کوه زاگرس و حوزه مرکزی هم پوشش داد.

وظیفه با اشاره به اینکه بارش های فعلی کمتر از نرمال است، بیان کرد: در نیمه دوم آبان بارش ها به غرب، شمال غرب و شمال محدود است و در سایر نقاط بارندگی قابل ملاحظه ای نداریم.

محدودیت کشت پاییزه تا آذر ادامه دارد

رئیس مرکز خشکسالی درباره آینده وضعیت بارش ها بیان کرد: مدل های اقلیمی نشان می دهند که در آذر و سه ماهه زمستان بارش ها به شرایط نرمال نزدیک می شود، اما به دلیل بارندگی های کمتر از نرمال در سال گذشته و همچنین در ۲ ماهه اول پاییز، خشکسالی همچنان شدید خواهد بود.

به گفته او، با توجه به خشکی پاییز فعلی و سال قبل بعید است که کم بارشی ها در زمستان جبران شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به انباشت کم بارشی ها بر روی هم در نهایت سالی را سپری می کنیم که در خوشبینانه ترین حالت در پایان زمستان به شرایط نرمال برای سال آبی جاری برسیم، اما به دلیل کمبود بارش سال گذشته همچنان با مشکل تنش آبی مواجه هستیم.

وظیفه با اشاره به آخرین جزئیات دما در سال زراعی جدید بیان کرد: از لحاظ دمایی بخش شمالی کشور، استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل در شرایط نرمال، گیلان و خراسان شمالی کمتر از نرمال و استان های خراسان رضوی، تهران، زنجان، البرز، زنجان و قزوین نرمال بودند.

به گفته او، پیش بینی ها حاکی از آن است که دمای کل کشور تا ابتدای فصل بهار در شرایط نرمال و نیم تا یک درجه بیش از نرمال باشد که با این وجود زمستان سردی را نخواهیم داشت.

بارش ها در فصل زمستان به نرمال نزدیک می شود

رئیس مرکز خشکسالی در توصیه ای به کشاورزان گفت: با توجه به بارش های کمتر از نرمال در بسیاری از نقاط کشت پاییزه به تاخیر افتاده یا انجام نشده است که انتظار می رود با بهبود شرایط بارش به نزدیک نرمال در آذر، کشاورزان می توانند کشت را انجام دهند‌‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه در برخی استان ها رطوبت لازم برای کشت فراهم نیست، افزود: در جنوب غرب استان خوزستان، ایلام و خیلی از نقاط کرمانشاه انتظار می رود که با نزدیک شدن شرایط بارش به وضعیت نرمال در آذر ماه و رطوبت نسبی زمین، کشاورزان می توانند کشت را انجام دهند.

او با تاکید بر محدودیت کشت دیم و آبی بیان کرد: با توجه به بارش های امسال، کشت های دیم و آبی با محدودیت مواجه بوده است که این محدودیت تا یک‌ماه آینده ادامه دارد که امیدواریم در انتهای پاییز با بهبود بارش ها، شرایط برای کشت پاییزه آماده شود.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: گرچه از الان نمی توان پیش بینی برای بارش های بهاره داشت، اما در زمستان از لحاظ دما و بارش شرایط نرمال خواهد بود به طوری که قدری از کمبودهای شدید پاییز را جبران می‌کند و ذخایر آبی پشت سدها بهبود می یابد.

وظیفه در پایان تصریح کرد: بنابر مدل‌های اقلیمی، زمستان امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود که این امر می تواند تا حدی کم بارشی ها را جبران کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.