محکومیت عملیات ترور الکاظمی از سوی گروه‌های مقاومت عراق

هیات هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در بیانیه ای هدف گرفتن اقامتگاه «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر این کشور و ترور نافرجام وی را محکوم کرد.

هیات هماهنگی گروه های مقاومت پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حمله به خانه نخست وزیر را محکوم می کنیم و آن را هدف قرار دادن عراق می دانیم، کشوری که با خون خود آن را بنیان نهاده ایم.

بیانیه افزوده که نخست وزیری از مهمترین نهادهای کشور است و ما آن را مهمترین دستاورد پس از سقوط نظام دیکتاتوری در عراق می دانیم.

هیات هماهنگی گروه های مقاومت عراق آورده است که این کار با اهداف و رویکرد ما که مبتنی بر پیشرفت و عزت کشور از سال ۲۰۰۳ و زمان سقوط نظام دیکتاتوری است سازگار نیست و چنین اقدامی ما را از اصرار بر مجازات عاملان، به ویژه کسانی که در ریختن خون تظاهرکنندگان بی گناه مسالمت آمیز دخیل بودند، باز نمی دارد.

گروه های مقاومت در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب ویژه با حضور کارشناسان الحشد الشعبی برای بررسی علت و عاملان حادثه حمله پهپادی به اقامتگاه الکاظمی و اعلام نتیجه عمومی تحقیقات شده اند.

در همین پیوند نیز «هادی العامری» رئیس ائتلاف سیاسی الفتح در بیانیه ای با محکوم کردن حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق، درباره دست داشتن طرف سوم در این اقدام با هدف فتنه انگیزی هشدار داد.

العامری در بیانیه ای تصریح کرد که حمله شب گذشته به اقامتگاه نخست وزیر محترم عراق را محکوم می کنیم و از طرف های متخصص می خواهیم در این باره تحقیق کنند تا مشخص شود چه کسی پشت این حمله قرار دارد.

العامری افزود: هر کس در پشت صحنه این سوءقصد باشد باید محاکمه شود.

رئیس ائتلاف الفتح همچنین افزود: درباره طرف سوم پشت پرده اتفاق (حمله به منزل نخست وزیر عراق) با هدف به هم زدن برگه ها و فتنه انگیزی، هشدار می دهیم.

سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با واکنش ها و گمانه های متعددی در داخل و خارج عراق روبرو شد و برخی آن را طرحی آمریکایی با هدف تاثیرگذاری بر اعتراضات انتخاباتی عراق می دانند.

در حالی که واشنگتن، برخی کشورهای عربی و طرف هایی در داخل و خارج عراق این اقدام را تروریستی می بینند و محکوم می کنند، برخی جریان ها و شخصیت های عراقی نیز ضمن محکوم کردن این اتفاق، سوالات و تردیدهایی درباره ابعاد این حمله و «نمایشی بودن سوء قصد» با هدف احتمالی «تحت تاثیر قرار دادن قتل معترضان در دروازه منطقه سبز بغداد» مطرح می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.