پنتاگون اختیارات هسته‌ای بایدن را محدود می کند؟

وعده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای کاهش نقش تسلیحات هسته ای با مقاومت شدید پنتاگون همراه شده است، چرا که همزمان گزارش هایی درباره افزایش تسلیحات چین و روسیه مشاهده می شود.

از بین گزینه های مورد نظر در روند بازنگری یک ساله، تصویب سیاست «نه به استفاده کننده اولیه (از سلاح هسته ای)» و/یا اعلام اینکه «هدف صرف» زرادخانه بازداشتن از جنگ هسته ای است و اینکه چنین تسلیحاتی نباید برای پاسخگویی به جنگی متعارف یا دیگر تهاجمات راهبردی مانند جنگ سایبری مورد استفاده قرار گیرند.

این دو مورد نشانه انحراف از موضع کنونی است که در سراسر عصر هسته ای درمورد اینکه آمریکا باید اول حمله کند یا نه، مبهم بوده است و همچنین حاوی این پیام است که سلاح اتمی برای بازدارندگی از حمله هسته ای و غیرهسته ای کارایی دارد.

یک مقام کاخ سفید در حالی که خواست نامش فاش نشود، به نشریه پولیتیکو گفت که شورای امنیت ملی بایدن پیش بینی می کند نشستی در سطح عالی در مورد سیاست اعلام هسته ای در ماه جاری برگزار شود.

بر اساس این گزارش در عین حال اعضای پنتاگون دنیا را به گونه ای که رئیس جمهوری آمریکا نظاره می کند، نمی بینند، که دلیل عمده آن تقویت هسته ای چین و نوسازی تسلیحات روسیه است.

حتی با وجودی که بایدن تصمیم نهایی را درمورد موضع هسته ای آمریکا اتخاذ می کند، وزارت دفاع این کشور درصدد تاثیرگذاری بر رئیس جمهوری است و به او امکان زیادی برای انتخاب نمی دهد.

بایدن همانطور که در مباحث مربوط به افغانستان گفته، از اینکه پنتاگون وی را در ارتباط با هر تصمیمی تحت فشار قرار دهد، بیزار است. به نظر می رسد وزارت دفاع آمریکا از آن قسمت درس گرفته است، اینکه گزینه هایی را در اختیار رئیس جمهوری قرار ندهد که این وزارتخانه آن را دوست ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.