وزیر ارشاد: تصمیم‌هایمان با اقناع افکار عمومی خواهد بود نه پشت درهای بسته

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت سیزدهم بنا را بر این گذاشته‌ایم که تصمیم‌های با توجه به اقناع افکار عمومی باشد نه پشت درهای بسته و فرهنگ‌سازی در موضوعات مختلف باید با روش‌های فرهنگی صورت گیرد.

محمدمهدی اسماعیلی روز جمعه   در نشستی با دبیران پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: تعبیر ما از کار در دوره جدید این است که وارد یک دوی امدادی شده ایم که عده ای در گذشته بخشی از کار را انجام داده و در حال حاضر ادامه آن بر عهده ما است و بعد از ما نیز عده ای دیگر این مسیر را ادامه می‌دهند. بنابراین هیچ انقطاعی در کار نمی‌بینیم. هر چقدر برای پیوستگی سیاست‌ها تلاش کنیم، امید به توفیق داریم و هر مقدار از تجربیات گذشته، منقطع باشیم کاری از پیش نمی‌بریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که نباید به حوزه فرهنگ مانند پروژه‌های اقتصادی نگاه کرد بلکه باید آن را ارتقاء داد، افزود: دبیران پیشین شورای فرهنگ عمومی بخشی از تاریخ فرهنگی کشور هستند و با توصیه‌ها و پیشنهادهای خود تصویر جامع و کاملی برای ادامه راه به ما می‌دهند.

شورای فرهنگ عمومی کشور با پشتوانه علمی و پژوهشی وارد عمل شود

اسماعیلی ادامه داد: در دوره جدید بنا داریم شورای فرهنگ عمومی کشور با پشتوانه علمی و پژوهشی وارد عمل شود و این حوزه نیازمند کار جدی و در برخی موارد نیازمند کار جدید است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصرف شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز، گفت: در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی بالاترین مصرف را دارد و نمی‌توان به این واقعیت بی توجه بود. این نوع واقعیت‌ها نیازمند کار و پیمایش جدید است.

وی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه پژوهش در فعالیت‌های فرهنگی تصریح کرد: در دوره جدید فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور از همه ظرفیت‌های خوب گذشته و همچنین ظرفیت‌های جدید بهره می‌گیریم و این شورا در دوره جدید ارتباط وثیقی با حوزه پژوهش خواهد داشت.  

فرهنگ باید با رویکرد راهبردی هدایت شود

در ادامه، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: هر یک از دبیران پیشین این شورا در گذشته خالصانه و مجاهدانه سنگر فرهنگ کشور را حفظ کرده اند و این سرمایه کشور امروز به دست ما به امانت رسیده است.

وی با اشاره به برخی ویژگی های علمی و شخصیتی محمدحسین ایمانی خوشخو، منصور واعظی، احمد مسجد جامعی و سیدمحمدرضا موالی زاده دبیران پیشین حاضر در این نشست، افزود: این عزیزان بخشی از میراث نهادی کشور هستند که سرمایه سیاست گذاری و هدایت فرهنگی در کشور به شمار می آیند و با کمک آنها می‌توان نسبت به آینده این شورا که با ذکاوت مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری شان شکل گرفته، امید داشت.

امامی افزود: قرار گرفتن دبیرخانه این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در عرصه فرهنگ کشور مسئولیت دارد،  نشان دهنده دقت بسیار جدی است که ما باید با رویکرد راهبردی، فرهنگ را هدایت کنیم.  

همچنین سیدمحمدرضا موالی زاده گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند ظرفیت پیشتازی در بسترسازی اجتماعی برای رشد و تعالی داشته باشد و این امر از طریق شورای فرهنگ عمومی محقق می شود.

وی با بیان این که هر محصول فرهنگی که تولید می شود، باید پیام فرهنگی داشته باشد، پیشنهادهایی ارائه کرد که توجه استانداران به ارتقای جایگاه شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها، استفاده از ظرفیت سازمان صدا و سیما، بهره گیری از فضای مجازی، انتشار مستمر نشریه فرهنگ عمومی، بهره گیری از ظرفیت تبلیغات شهری، تشکیل سازمان های مردم نهاد با عناوین فرهنگ عمومی و بهره گیری از گروه های مرجع جامعه بعضی از این پیشنهادها بود.

فرهنگ زیربنای همه امور باشد

محمدحسین ایمانی خوشخو گفت: در کشور ما فرهنگ باید زیر بنای همه امور باشد و باید بیش از پیش به آن توجه داشت.  فرهنگ بر بستر فرهنگ عمومی ارتقا می یابد. راه اندازی شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از اقدامات خوب بود و وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی کانونی فرهنگ در کشور است، استقرار دبیرخانه این شورا در وزارتخانه هم درست و به جا بود.

وی افزود: لازم است مدیران در مباحث مدیریتی، رویکرد فرهنگی داشته باشند که با این رویکرد موفق خواهند بود.  

منصور واعظی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهداف و ماموریت های مهمی دارد اما این که نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت فرهنگ عمومی چه میزان است از سوالاتی است که باید به آن توجه داشت و ساختار مناسبی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور باید در نظر گرفته شود و باید متناسب با شرایط روز جامعه فیلم، کتاب، موسیقی و سایر آثار فرهنگی تولید شود.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سیاستگذار باشد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان این وزارتخانه باید ارزیابی درست و عالمانه از وضعیت فرهنگ عمومی جامعه داشته باشند.

وی از ضرورت جریان سنجش فرهنگ عمومی سخن گفت و اضافه کرد: لازم است وضعیت فرهنگی جامعه به شکل عالمانه احصا شود تا بر اساس آن بتوان برنامه ریزی های لازم را داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.