تله توافق جدید هسته ای برای ایران چیست؟

محمد آیت‌اللهی‌تبار، دانشیار روابط بین‌الملل در دانشگاه تگزاس و عضو موسسه بیکر در دانشگاه رایس برای سیاست عمومی، با انتشار مقاله‌ای با عنوان «ایران عقب‌نشینی نمی‌کند» در پایگاه نشریه فارن افرز، با بررسی اصول جدید سیاست خارجی دولت تازه بر سر کار آمده ایران استدلال کرده که تیم مذاکرات بر اساس این اصول سرسختی زیادی را از خود نشان خواهند داد چرا که با برجام یا بی‌برجام تفاوتی در دیدگاه و عملکرد آن‌ها به وجود نمی‌آید.

سیاست خارجی سخت‌گیرانه

نویسنده در این مقاله آورده است: در شرایطی که ایران و آمریکا خود را  برای آغاز مذاکرات احیای توافق هسته‌ای -که واشنگتن در سال 2018 از آن خارج شد- آماده می‌کنند، مقامات تازه بر سر کار آمده در تهران در حال ایجاد زمینه برای در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جدید قاطعانه و سرسختانه هستند. ایران باور دارد که واشنگتن فریبکارانه و با بی‌احترامی با ایران رفتار کرده و اهرم‌های اقتصادی و نظامی اش را در برابر دشمن دیرینه خود به کار بسته است.

به تازگی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران اعلام کرد که مذاکرات تا پیش از پایان ماه نوامبر در وین از سر گرفته می‌شود. و این در حالی است که با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور محافظه‌کار ایران در ماه اوت، دیپلماسی متوقف شده است.

دوری از ستون اصلی سیاست خارجی دولت قبل

فارن افرز در ادامه آورده است که اگرچه احتمالا دولت رئیسی تمایل به شرکت در مذاکرات دارد، اما  احیای برجام ستون اصلی سیاست خارجی دولت را تشکیل نمی‌دهد. دولت جدید در ایران، موضع هسته‌ای جدیدی را اتخاذ کرده که حول دو محور اصلی می چرخد: افزایش ظرفیت‌ها جهت مقابله به مثل سریع علیه ایالات متحده در صورت تخطی از توافقات و گره نزدن گشایش در اقتصاد ایران با برجام از طریق ایجاد یک نظام اقتصادی خوداتکا و در تعامل با شرق.

متن کامل این گزارش را با تیتر «رئیسی آماده درگیری با آمریکا؟ /یک بار مرا فریب دادی، شرم کن!»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.