انتقاد یک عضو شورای شهر از پایین بودن حقوق و مزایای کارکنان شهرداری

رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران گفت: فشار معیشتی و پایین بودن حقوق و مزایای کارکنان نسبت به تورم موجود و به ویژه افسار گسیخته بودن قیمت اجاره مسکن و ودیعه آن باعث شده که حداقل ۵۰ درصد دریافتی کارکنان هزینه اجاره ماهیانه مسکن آنان شود و با کسر اقساط وام های دریافتی عملا امکان گذران حداقلی زندگی را هم تا پایان هر ماه برای آنان میسر نمی‌کند.

ناصر امانی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات کارکنان شهرداری منطقه ۳ گفت: در راستای اطلاع از آخرین وضعیت نیروی انسانی شهرداری تهران و شنیدن مشکلات و خواسته های آنان و التیام شکاف ایجاد شده در دوره پنجم مدیریت شهری بین مدیران عالی و کارکنان شهرداری این جانب ضمن حضور در منطقه سه شهرداری تهران بدون حضور مدیران و مسئولین منطقه ضمن شنیدن گلایه ها و درددل آنها درخواست های کتبی آنان را هم دریافت کردم که به شهردار تهران و معاونت‌های ذیربط جهت اطلاع و اقدام مقتضی ارسال خواهد شد ولی جهت استحضار اصحاب رسانه و مردم برخی از این مشکلات را مطرح می‌کنم.

وی با بیان اینکه تعاونی مسکن منطقه که سال‌ها پیش در دوره سوم مدیریت شهری زمینی از شهرداری تهران دریافت کرده و با فروش آن مقرر شده بود به کارکنان عضو تعاونی پرداخت شود ولی با فوت مدیرعامل تعاونی منطقه موضوع متوقف و کسی پاسخگوی کارکنان نیست، گفت: در آن دوره ستاد ساماندهی مسکن که با حضور معاونین شهردار تهران تشکیل می‌شد موضوع تعاونی‌های مسکن را با مدیریت هماهنگ می کردند که متاسفانه در دوره پنجم این ستاد منحل و تعاونی های مسکن شهرداری رها شدند که پیشنهاد می‌شود با توجه به قوانین  بالادستی در حوزه تعاونی ها حمایت از تولید انبوه مسکن قانون جهش تولید مسکن و سایر قوانین می توان این مشکلات را حل و فصل کرد.

امانی در توضیح چالش دوم کارکنان شهرداری منطقه ۳ با بیان اینکه فشار معیشتی و پایین بودن حقوق و مزایای کارکنان نسبت به تورم موجود و به ویژه افسار گسیخته بودن قیمت اجاره مسکن و ودیعه آن باعث شده که حداقل ۵۰ درصد دریافتی کارکنان هزینه اجاره ماهیانه مسکن آنان شود و با کسر اقساط وام های دریافتی عملا امکان گذران حداقلی زندگی را هم تا پایان هر ماه برای آنان میسر نمی‌کند، گفت: این موضوع عمومی است و همه کارکنان اعم از رسمی، قراردادی و شرکتی را دربر می گیرد. فیش های دریافتی کارکنان با صد ساعت اضافه کاری ۸۰ میلیون ریال است و این در حالی است که رانندگان خودرو سرویس که ۱۲۰ نفرشان در منطقه ۳ دارند خدمت می کنند حداکثر دریافتیشان ۶۰ میلیون ریال است. حق بیمه، سوخت، طرح ترافیک و لوازم خودرو هم توسط خودشان  پرداخت  می شود.

رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با بیان این موضوع که اضافه کاری کارکنان که در دوره چهارم مدیریت شهری ۱۲۰ ساعت و حداکثر ۱۵۰ ساعت پرداخت می شد، ادامه داد: در دوره پنجم به ۱۰۰ ساعت و بعضا ۹۰ ساعت کاهش پیدا کرده و عملا با کاهش بین پانصد هزار تومان تا سه میلیون تومان دریافتی کارکنان افزایش ضریب سالیانه حقوق آنان هم هیچ تاثیر مثبتی برایشان نداشته و یکی از مشکلات اساسی است که توسط کارکنان منطقه مطرح می شد. ضمن این که به خاطر کرونا اجرای دورکاری و تعطیل کاری هم که یکی دیگر از مزایای غیر مستمر کارکنان شهرداری تهران است نیز حقوق ها کاهش یافته است.

امانی با اشاره به عدم ارتقای کارکنان به پست های کارشناسی و مدیریتی بالاتر، گفت: این موضوع سبب شده است تا افرادی که با سابقه طولانی خدمت، سال‌ها در پست کارشناسی متوقف شده‌اند به ویژه کارمندانی که در سه سال آخر خدمت هستند و حقوق آنان بر اساس سه سال آخر محاسبه می گردد نگران بازنشستگی خود هستند و به حق درخواست دارند تا با یک ارتقاء در سه سال آخر حقوق آنان افزایش پیدا کند. البته محدودیت پست های مدیریتی در مناطق شهرداری و پر بودن این پست‌ها از یک طرف و تبعیض و بی عدالتی در مسیر ارتقای شغلی در دوره پنجم و انتصاب افراد بدون سابقه و شرایط احراز مشاغل این احساس را در کارکنان تشدید کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: امید است معاونت برنامه ریزی سرمایه انسانی شهرداری تهران با نظارت مستقیم شهردار تهران به فوریت برای این موضوع راهکار عاجل و عادلانه ای را طراحی کند که پیشنهاد بنده به عنوان یک کارشناس این است که می تواند شورای اداری شهرداری پست های ستاره دار ویژه خاص کارکنان شاغل در این پست هایی که سال های آخر خدمتشان را می گذرانند برایشان تصویب کند و همزمان با بازنشسته شدن فرد پست هم حذف شود که دیگر مشکلی به لحاظ پست برای شهرداری تهران ایجاد نکند.

امانی با بیان اینکه کاهش کمک‌های غیر نقدی و شارژ کارت رفاهی کارکنان در دوره پنجم تاثیر منفی زیادی بر روحیه و رفاه آنان گذاشته، تاکید کرد: از طرفی به خاطر شرایط کرونا سفرهای زیارتی و تفریحی خانوادگی آنها هم تعطیل شده است. کمک‌های نقدی  و غیر نقدی که به مناسبت‌های مختلف به کارکنان و خانواده آنان می شد باعث دلگرمی وابستگی و تعلق خاطر آنان به اهداف سازمانی شده بود که متاسفانه در دوره قبل کاهش یا کاملا متوقف شده است. کاهش خدمات درمانی، گرفتن فرانشیز از کارکنان و تنزل اعتبار دفاتر خدماتی شهرداری هم مزید بر علت شده است که یکی از اولویت های برنامه اداره کل رفاه باید در شرایط فعلی حل این مشکل باشد.

وی اضافه کرد: عدم امنیت شغلی کارکنان قراردادی و عدم برگزاری آزمون استخدامی تبدیل وضعیت یکی دیگر از دغدغه های اکثر کارکنان نیروهای شرکتی با سوابق طولانی خدمت و دارا بودن تحصیلات کارشناسی و بالاتر همچنان از طریق پیمان کاران در واحدهای ستادی در حال خدمت هستند در حالی که افرادی مستقیم جذب منطقه شده و با شرکت های خدمات اداره شهر مستقیم قرارداد می بندند. این موضوع بر اساس تبعیض و بی عدالتی در بین افراد تاثیر منفی زیادی گذاشته است. در همان منطقه هم در همین ایام باز هم افرادی مستقیم وارد شهرداری تهران شده اند.

رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با بیان اینکه کارکنان در بخش خدمات از طریق هادیان شهر قرار داد دارند و سال‌ها است که دارند زحمت می‌کشند و همزمان تحصیلات خود را ادامه داده‌اند، مدارک کارشناسی و بالاتر گرفته اند متقاضی انتقال به مشاغل کارمندی هستند، گفت: خواهش می کنم به این افراد امکان فرصت در شرکت آزمون تبدیل وضعیت داده شود. ۹ نفر از پرسنل رسمی تحصیل کرده و باتجربه در حوزه شهرسازی منطقه در دوره قبل یک طرفه و بدون اعلام دلیل از حوزه شهرسازی به سایر حوزه های منطقه منتقل شدند که در حال حاضر به شدت متاسف هستند و می گویند نه از تحصیلات و نه از تجربه ما استفاده می شود و  در واحدهای غیر مرتبط کار می کنند و در نهایت این ابلاغ لغو دورکاری و آمدن همه کارکنان سر کار مشکلات زیادی برای بانوانی که فرزندان خردسال کمتر از هفت سال دارند ایجاد کرده و ظاهرا معاونت  امور بانوان ریاست جمهوری هم به این موضوع اعتراض کرده که کارکنان شهرداری اظهار نارضایتی می کنند.

امانی تاکید کرد: در مجموع ارزیابی این جانب به عنوان کارشناسی کوچک در حوزه برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی از وضعیت نیروی انسانی منطقه سه و ۹ که از نزدیک مشاهده کردم ضعیف است و بار مسئولیتی حوزه برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری تهران سنگین و حل این مشکلات و ایجاد رضایتمندی در کارکنان ضمن کاهش فساد و ارتقای سلامت اداری اعتماد و کارایی آنان را افزایش خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.