کدام کشور پشت پرده حمله سایبری به پمپ بنزین ها بود؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی توسط یک کشور خارجی انجام شده، گفت: با تمهیداتی که از قبل از لحاظ امنیتی در نظر گرفته شده بود، به هیچ وجه به اطلاعات سهمیه مردم لطمه‌ای وارد نشده و فقط در نظام خدمت‌رسانی اختلال ایجاد شده است.

 سیدابوالحسن فیروزآبادی در برنامه تلویزیونی، درباره حمله به جایگاه‌های سوخت‌رسانی توضیح داد: این حمله ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه اتفاق افتاد و ما در همه جایگاه‌های بنزین کشور شاهد اختلال وسیع بودیم. دستگاه‌های مربوطه به مساله پرداختند و علائم یک حمله سایبری را مشاهده کردند. این حمله سایبری خوشبختانه خسارت‌های سخت‌افزاری به دنبال نداشته و فقط در ارائه خدمت به شهروندان ایجاد اختلال کرد که کارشناسان در مدت کوتاهی توانستند راه‌ حل رفع مشکل را پیدا کنند. حدود ۴۶۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی بنزین در کشور داریم که باید اصلاحاتی در برنامه نرم‌افزاری‌شان انجام دهند و این کار از ساعت پنج بعدازظهر به‌تدریج در حال انجام است.

حمله سایبری به پمپ بنزین ها از کدام کشور هدایت شد؟

او با بیان این که این حمله احتمالا توسط یک کشور خارجی انجام شده است، افزود: الان زود است اعلام کنیم حمله از سوی کدام کشور و به‌ چه صورت بوده اما هدف این حمله ایجاد اختلال در خدمت‌رسانی به مردم است. متاسفانه اخیرا در سیستم راه‌آهن هم شاهد چنین اختلال گسترده‌ای بودیم که توانستیم با توان سایبری در کشور ظرف ساعات کمی مشکل را رفع عیب کنیم. این حادثه هم در مدت کوتاهی رفع عیب شده اما به دلیل گستردگی جایگاه‌ها در سرتاسر کشور، به‌تدریج باید تیم‌هایی اعزام شوند و رفع اشکال کنند و امیدواریم تا ظهر روز چهارشنبه رفع اشکال شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این که آیا به سرورهای مرکزی آسیبی وارد شده، گفت: خوشبختانه به سرورها و اطلاعات لطمه‌ای وارد نشده است. اصولا طراحی شبکه جایگاه سوخت‌رسانی در کشور ما یک طراحی خاص مربوط به کشور خودمان است. پمپ‌بنزین‌های ما تمام‌الکترونیک هستند و از نظام پرداخت و نظام واگذاری سوخت، تا نظام‌های الکترونیکی دیگر مانند تلفن مداربسته در جایگاه‌ها تحت نظام واحدی کار می‌کنند و خوشبختانه با تمهیداتی که از قبل از لحاظ امنیتی در نظر گرفته شده بود، سیستم طوری است که به هیچ وجه به اطلاعات سهمیه مردم لطمه‌ای وارد نشده و فقط در نظام خدمت‌رسانی اختلال ایجاد شده است.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: به دلیل این که این سیستم‌ها به هم متصل هستند، شاید حمله‌کردن به سیستمی که نسبتا پیچیدگی بالایی ندارد اما تعداد ترمینال‌های زیادی دارد، کار سختی نباشد. یعنی حمله‌ای که انجام‌شده، سطح بالایی نداشته است. البته شاید اگر تدابیر مناسب‌تری اتخاذ می‌شد، ما حتی شاهد وقفه در سوخت‌رسانی هم نبودیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اقدامات لازم برای پیشگیری از حملات سایبری انجام نشده بود، گفت: این مشکلات، جهانی است و گفته می‌شود که سرعت توسعه دیجیتالی، بیش از سرعت نظامات امنیتی دیجیتالی است. در دنیا شاهدیم که همیشه اخباری در این حوزه شنیده می‌شود و حملاتی به نظامات بانکی، بانک‌های اطلاعاتی و ایجاد اختلال دیده شده است. حتی در شبکه‌های اجتماعی بعضا افشاگری‌های وسیعی به‌صورت میلیاردی در زمینه کشف اطلاعات یا ایجاد اختلال در سرویس دیده می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: مثلا اخیرا یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پیام‌رسان مثل واتس‌اپ برای مدت ۱۰ ساعت در کل جهان دچار اختلال شد. بنابراین نظام دفاعی از نظام حمله‌ای در کل جهان مقداری عقب‌ماندگی دارد. البته این باعث نمی‌شود ما اشکالاتی را که در سیستم‌هایمان وجود دارد و باید برطرف شود، توجیه کنیم. ما قطعا بعد از این حادثه دستگاه‌های مربوطه را مامور می‌کنیم که آسیب‌های موجود و نقاط ضعفی را که در سیستم وجود دارد، شناسایی کنند تا کمتر شاهد لطمه به خدمات عمومی کشور باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.