نگرانی آمریکا از شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: «ما به شدت از برنامه دولت اسرائیل برای پیشبرد ساخت هزاران منزل مسکونی که برخی از آنها در عمق کرانه باختری هستند به شدت نگرانیم.»

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

 سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

رژیم صهیونیستی طرح مناقصه برای ساخت حدود ۱۳۰۰ واحد در کرانه باختری را اعلام کرده و علاوه بر آن تصمیم دارد ۳۱۴۴ واحد جدید را با هدف توسعه شهرک‌ها، احداث کند.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز طرح رژیم صهیونیستی برای مناقصه احداث بیش از ۱۳۰۰ واحد صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را «عبور از خطوط قرمز» خواند.

از زمان روی کار آمدن کابینه جدید رژیم صهیونیستی، این رژیم احداث تعدادی از واحدهای جدید را اعلام و چندین طرح که در دوره گذشته تصویب شده بود، اجرا کرد. وی  بارها اعلام کرده است که راه‌حل دو دولتی را قبول ندارد.

آمریکا: از طرح اسرائیل برای شهرک‌سازی در کرانه باختری به شدت نگرانیم

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.