توافق‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان چه بود؟

رستم قاسمی در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: در این نشست در سه حوزه به توافق رسیدیم که یکی از آنها شامل حوزه انرژی یعنی گاز و برق است؛ چرا که در این زمینه با ترکمنستان روابط گسترده ای داریم و توسعه آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: ترانزیت در حوزه ریلی، حمل و نقل زمینی و دریایی اهمیت بسیار زیادی دارد و تعیین کننده است و در صددیم روابطمان را در این زمینه ها با ترکمنستان توسعه دهیم؛ چرا که در گذشته به دلیل محدودیت های کرونایی کاهش پیدا کرده بود. همچنین در زمینه بنادر و حمل و نقل دریایی بحث هایی صورت گرفت که با توجه به ظرفیت هایی که در بنادر داریم مورد توجه طرفین قرار دارد.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر مقرر شد که ترکمنستان در بنادر جنوبی ایران سرمایه گذاری کند و ما هم این کار را در بنادر آنها متقابلا انجام دهیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در این نشست مقرر شد تجارت و مبادلات تجاری دو کشور توسعه پیدا کند؛ چرا که ترکمنستان در مسیر تجارت جهانی است و قرار شد از چین و هند به کشورهای بزرگی مانند ترکمنستان و از ترکمنستان به کشورهای شمالی و روسیه متصل شویم که این مسئله مزیت بسیار بالایی برای دو کشور دارد.

وی اضافه کرد: افزایش سطح تجارت بین دو کشور نیز مورد توافق قرار گرفت. به عنوان مثال پیش از این نمایشگاه بزرگی در ترکمنستان برگزار می شد که در آن نمایشگاه به سرعت محصولات بسیاری فروخته می شد و بعضا حجم مبادلات پس از این رویداد به بیش از یک میلیارد دلار می رسید؛ بنابراین مقرر شد که این نمایشگاه دوباره از سر گرفته شود.

جزئیات توافق‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.