نشست تهران، نشستی برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشستی با خبرنگاران به تشریح نشست کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه که قرار است روز چهارشنبه (فردا) پنجم آبان ماه در تهران برگزار شود، پرداخت.

* نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان توسط رئیس جمهور افتتاح و در محل وزارت خارجه برگزار می‌شود

وی درباره نشست فردا گفت: اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا چهارشنبه  با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد و این اجلاس با حضور چهار تن از وزرای خارجه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان که به تدریج وارد تهران شده یا شده‌اند و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان ویژه این دو کشور به صورت حضوری برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: فردا اجلاس در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد و جناب دکتر رئیسی رئیس جمهور جلسه را افتتاح خواهد کرد. سفرای خارجی مستقر در تهران دعوت شده‌اند و بعد وارد مباحث محتوایی نشست خواهیم شد و انتظار داریم این جلسه تا چند ساعت به صورت محتوایی ادامه یابد و بعد در خصوص بیانیه مشترکی تلاش خواهد شد به جمع بندی برسیم.

* نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود و تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است. این نشست در ادامه ابتکاری است که به صورت مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان چندی پیش نشستی را داشتند و به اصول پایه‌ای رسیدند از جمله این‌که آینده افغانستان باید براساس اراده و خواست مردم افغانستان شکل بگیرد. در اجلاس مجازی توافق شد بر یک دولت فراگیر در افغانستان تأکید شود، دولتی که در چارچوب آن تنها می‌شود به یک افغانستان با ثبات که بخشی از یک ترتیبات همکاری‌های منطقه‌ای فراگیر باشد، فکر کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به نظر می‌رسد مردم افغانستان دولتی مدنظرشان است که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی فعلی افغانستان باشد. جمهوری اسلامی ایران طی ۴ دهه گذشته چه در دوران مقاومت و جهاد افغانستان و چه پس از آن و حتی در دوران اشغال در کنار مردم افغانستان بود و همه تلاش خود را کرد که به عنوان عضوی موثر و به عنوان همسایه همراه در کنار مردم این کشور باشد. 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حضور آوارگان افغانستان در ایران بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان نزدیک به چهار میلیون از اتباع افغانستانی در داخل ایران است، مهمانان عزیزی که در شهرهای مختلف ایران در کنار همه ما زندگی می‌کنند و درس می‌خوانند و در فضاهای مختلف حضور دارند.

وی یادآور شد: البته تحولات اخیر در افغانستان موج جدیدی از پناهجویان، بی جاشدگان و آوارگان را ایجاد کرد که در میانه تمامی فشارها و مصائب اقتصادی جمهوری اسلامی که تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی ایالات متحده تحمل می‌کند، سختی‌های جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد که طبیعی است تمامی سازمان‌های بین‌المللی و نهادهایی که مسئولیت مستقیمی در خصوص وضعیت بی جاشدگان و آوارگان دارند، موظفند که به مسئولیت خود عمل کنند و برای کشورهای میزبان مثل جمهوری اسلامی ایران که بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان افغانستان را در خود جای داده است، به مسئولیت خودشان در این زمینه عمل کنند و مساعدت‌های لازم را که تا به امروز انجام نداده‌اند، یا به صورت بسیار محدودی انجام داده‌اند، افزایش دهند و کمک کنند.

* امیدواریم با کمک همه کشورهای مسئول و بدون دخالت خارجی شاهد سازوکار فراگیر در داخل افغانستان باشیم

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه امروز در افغانستان شاهدیم همراه با نگرانی‌ها و ملاحظاتی است و در عین حال امیدهایی است.امیدواریم با کمک همه کشورهای مسئول و بدون دخالت خارجی شاهد سازوکار فراگیر در داخل افغانستان باشیم.

وی گفت: قطعا تشکیل چنین سازوکار سیاسی که اراده مردم افغانستان را محقق کند و بتواند یک دولت فراگیر را در افغانستان تشکیل دهد، نه تنها حمایت مردمی را دارد، بلکه حمایت جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه را به همراه خواهد داشت.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مردم افغانستان و صیانت از آنها و پاسداشت حقوق مردم این کشور اولویت بسیار مهم و اول ماست.

وی با بیان این‌که امروز افغانستان شاهد نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: به ویژه مردم افغانستان در فشارهای بسیار زیاد اقتصادی هستند. ما در این فشارها تلاش خود را کرده‌ایم که شرایط اقتصادی مردم افغانستان را تسهیل کنیم و روابط تجاری و اقتصادی خود را کاهش ندهیم و قطع نکنیم و به تامین مایحتاج اولیه مردم افغانستان ادامه دهیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: به هیأت حاکمه فعلی افغانستان گفتیم که تلاش خود را بکنند به عنوان هیأت حاکمه مسئول عمل کرده و هم شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی لازم را فراهم کنند. متاسفانه نگرانی‌های بسیار جدی برای رشد تروریسم و خشونت و افراطی گری در افغانستان وجود دارد. بمبگذاری‌ها و اقدامات تروریستی در شهرهای مختلف افغانستان از جمله قندوز و هرات بسیار نگران کننده است. این نگرانی درباره امکان حضور تروریسم و خشونت و افراطی‌گری در افغانستان وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: هیچ طرفی نمی‌تواند بپذیرد که افغانستان از حیث امنیتی، سیاسی،  اجتماعی و اقتصادی به عقب برگردد.

وی ادامه داد: تلاش خواهد شد که مردم افغانستان با کمک همه از این دوران گذار به سلامت عبور کنند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کنشگر مسئول تلاش کرده ضمن جلوگیری و رد دخالت‌های خارجی و ضمن اینکه خودش به تمامیت ارضی و استقلال و خواست مردم افغانستان احترام بگذارد یک همراه مسئول باشد و تلاش کند مردم افغانستان به آنچه اعتقاد دارند و می‌خواهند، بتوانند در این شرایط سخت حداقل بخش اساسی آن را محقق کنند.

* هدف نشست تهران

خبرنگار خبرگزاری فارس درباره هدف نشست تهران و پیام آن سؤال کرد که خطیب‌زاده بیان کرد: نشست افغانستان با هدف اصلی تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان تشکیل می‌شود. نشست تهران مجمعی خواهد بود برای مشارکت و همراهی و این پیام را منتقل می‌کند که به جای رقابت همه کشورهای همسایه افغانستان به دنبال مساعی و همکاری برای آینده افغانستان هستند.

* هیچ کشوری از جمله کشورهای همسایه افغانستان حق ندارند درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرند، تصمیم با مردم افغانستان است

وی افزود:‌ البته هیچ کشوری از جمله کشورهای همسایه افغانستان حق ندارند درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرند، تصمیم با مردم افغانستان است. البته نقش ما نقش تسهیل کننده و روشن کردن خطوطی است که هیأت حاکمه افغانستان در آینده به آن احترام بگذارد. تلاش می‌کنیم زبان مفاهمه‌ای برقرار شود و روی اصولی که جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه نظر جمعی دارند، تلاش خواهد شد که این خطوط در بیانیه به روشنی بیان شود.

خطیب‌زاده بیان کرد: آن‌چه روشن است این است که پیام واحدی به داخل افغانستان ارسال شود که افغانستان نمی‌تواند محلی برای خشونت و تروریسم و افراطی گری باشد. افغانستان عاری از خشونت و ترور و افغانستان آرام و با ثبات خواهد بود که شریک همکاری‌های منطقه‌ای است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: پیامی که فردا اجلاس تهران خواهد داشت این است که مردم افغانستان، دولتی را به عنوان دولت افغانستان خواهند پذیرفت که بازتاب دهنده اراده و ترکیب قومی و جمعیتی آنها باشد. تلاش خواهد شد مجمع تهران به محل تلاقی آرای در حال همگرایی باشد.

وی ادامه داد: اجلاس تهران می‌خواهد نشان دهد که راه‌حل افغانی برای مشکل افغانستان چیزی است که همه باید به دنبال آن باشیم، گفت‌وگوهای جامع و فراگیر بین الافغانی با هدف رسیدن به یک راه‌حل مرضی الطرفین.

خطیب‌زاده همچنین گفت: دبیرکل سازمان ملل پیامی درباره این نشست خواهد داد و حمایت خود را از این ابتکار و تلاش کشورهای همسایه و همچنین ایران اعلام خواهد کرد. اینها همه نشان می‌دهد تهران محل دیپلماسی فعالی در منطقه خواهد بود که خود کشورهای منطقه برای حل مشکل امروز افغانستان کمک کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پرداختن به علل اصلی نابسامانی در افغانستان با هدف جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه در منطقه نیز اظهار داشت: آن‌چه به عنوان فرار فاجعه بار و مفتضحانه آمریکا از افغانستان می‌بینیم که بعد از دو دهه اشغال و خشونت در افغانستان ماحصلی جز تخریب بنیان‌های اجتماعی و سیاسی و امنیتی افغانستان نداشت، بسیاری اشتراک نظر دارند که یکی از ریشه‌های اصلی وضعیت امروز افغانستان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آمریکا با فراری که حتی بدون رایزنی‌های درست با متحدان خودش صورت داد، مسئولیت تاریخی را در خصوص وضعیت افغانستان متوجه خودش کرد. البته آسیب شناسی و علل آن‌چه امروز در افغانستان می‌بینیم قطعا بخشی از پرداختن به راه‌حل خواهد بود نه همه آن.

خطیب‌زاده ادامه داد: فردا نگاه‌ها معطوف به تحقق اراده مردم و آینده افغانستان خواهد بود. آنچه مردم افغانستان از کشورهایی مثل ایران انتظار دارند این است که کمک کند اراده آنها محقق شود. امروز میزبان چهار میلیون افغانستانی که بسیاری از نخبگان هستند، هستیم. نخبگان محترمی هستند که با ما صحبت و نظرات خود را بیان می‌کنند. مردم افغانستان در داخل افغانستان نیز همین انتظار را دارند. 

* هیأت حاکمه افغانستان باید گوش شنوایی برای شنیدن اراده و خواست مردم افغانستان داشته باشند

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: تصورم این است که هیأت حاکمه افغانستان باید گوش شنوایی برای شنیدن اراده و خواست مردم افغانستان داشته باشند و در این صورت می‌تواند خود را به عنوان یک هیأت حاکمه مسئول خودش را نشان دهد و برای ایجاد یک دولت پایدار فراگیر متشکل از همه اقوام و قومیت‌ها در افغانستان زمینه سازی کند.

* درخواست‌هایی از طرف‌های مختلف در داخل و بیرون افغانستان برای حضور در اجلاس داشتیم

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که نمایندگان افغانستان در نشست تهران حضور خواهند داشت؟ نیز عنوان کرد: سازوکار اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه این است که با رضایت و اجماع اقدامات صورت بگیرد. درخواست‌هایی از طرف‌های مختلف در داخل و بیرون افغانستان برای حضور در اجلاس داشتیم و درخواست‌هایی هم از سوی کنشگران بین‌المللی از اروپا  و داخل افغانستان داشتیم ولی از آنجایی که تمام تصمیمات در این سازوکار اجماعی است، فردا تمامی درخواست‌ها توسط ایران ارائه خواهد شد و بر اساس این تصمیم و نتیجه‌ای که از گفت‌وگوها حاصل خواهد شد، درباره برخی از این درخواست‌ها در نشست بعدی که احتمالا در پکن خواهد بود، تصمیم گیری خواهد شد. 

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در اجلاس تهران وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان حضور دارند و بخشی از کار پرداختن به درخواست‌ها و پیشنهاداتی است که مطرح شده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: روسیه در نشست اول حضور نداشت و روسیه درخواست داشت  که به این سازوکار بپیوندد و این درخواست در نشست مجازی اول مطرح و توافق شد که روسیه در نشست دوم به جمع کشورهای مزبور اضافه شود ولذا روسیه در نشست دوم به جمع اضافه خواهد شد. درخواست هایی که به تهران رسیده در اجلاس تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت.اگر تصمیم گرفته شود در نشست آتی در پکن عملیاتی می‌شود.

وی در پایان گفت:‌ ان‌شاءالله افغانستان، با صلح و ثبات و مامنی برای همکاری‌های منطقه‌ای باشد و امیدوارم به زودی شاهد آن روز افغانستان باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.