گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره پیشرفت غنی‌سازی ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی به پیشرفت‌های جدیدی در برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که ایران گازدهی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بیشتری را به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود انجام داده که غیر از اورانیوم‌هایی است که پیشتر تا ۶۰ درصد در سایت نظنز غنی سازی شده بود.

به گزارش رویترز، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران هفته پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که به طور موقت، گازدهی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را به یک «تک ماشین و آبشارهای میانی، بدون هیچگونه جمع آوری محصولات» آغاز  کرده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که پیشتر راستی آزمایی کرده که ایران گازدهی به یک سانتریفیوژ IR-۶ را آغاز کرده اما محصول جمع‌آوری نشده بود.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که «علی باقری» معاون وزیر خارجه ایران قرار است روز چهارشنبه در بروکسل با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کند. (جزئیات بیشتر)

باقری در پیامی توییتری نوشت: «ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند».

امروز نیز «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گفته بود: « تمامی متحدان و شرکای آمریکا نگرانی عمیق و فزاینده‌ای درباره سرعت و جهت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دارند».

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و ما همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی در صورتی که پیگیری دیگر گام‌ها ضروری شود، ادامه خواهیم داد اما این موضوع بدان معنا نیست که پنجره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای همیشه باز خواهد بود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.