صادرات غیر نفتی تا 4 سال آینده دو برابر می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع فعالان اقتصادی در اتاق تعاون ایران اظهار داشت:هدف گذاری کمی در بحث صادرات داشتیم که در بخش‌های مختلف مطرح شده است که بتوانیم در چهار سال آینده یک افزایش دو برابری در زمینه صادرات غیر نفتی را داشته باشیم.

بر اساس اعلام اتاق تعاون ایران،‌ علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در اتاق تعاون ایران ابراز داشت: وظیفه اتاق تعاون حمایت از بنگاه‌های خرد و متوسط است. کنسرسیوم‌های صادراتی و زنجیره تامین حوزه‌های مهمی هستند که اتاق تعاون می‌تواند در مورد آنها کمک کند. تولیدکننده خرد نمی‌تواند در بازارهای جهانی وارد شود، بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند، موضوع حائز اهمیت دیگر زنجیره‌سازی بین‌المللی است. زنجیره تامین از تامین نهاده تا بازار فروش و تامین مواد اولیه است و نقشی بسیار اساسی در موفقیت دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: زمانی که برنامه‌ای برای صادرات تهیه می شود، اگر بدون بازیگر باشد، نمی‌تواند اجرا شود و با شکست رو به رو می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور باید تهیه شود تا بدانیم که چه نهاد‌هایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهاد‌ها و بخش‌هایی باید استفاده کنیم تا کار مطلوب حاصل شود.

وی ادامه داد: هدف گذاری کمی در بحث صادرات داشتیم که در بخش‌های مختلف مطرح شده است که بتوانیم در چهار سال آینده یک افزایش دو برابری در زمینه صادرات غیر نفتی را داشته باشیم. این افزایش صادرات چند فاکتور مهم دارد که یکی از آن ها دیپلماسی مناسب آن است و مورد بعدی اصلاح تراز صادراتی کشور است.

علی مطیع جهانی عضو هیئت رئیسه و معاون پشتیبانی، برنامه ریزی اتاق تعاون ایران در این نشست، با بیان توانمندی و ظرفیت های اتاق تعاون ایران، بیان داشت: یکی از وظایف اصلی اتاق موضوع کارت بازرگانی است که تقریبا ۹ هزار کارت بازرگانی در بخش حقوقی صادر شده است و با کم ترین درصد خطا در این حوزه عمل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش تعاون کمتر از نیم درصد عدم ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات را داشته است.

وی همچنین گفت: در بخش رویداد ها نیز بر اساس فعالیت های نمایشگاهی اتاق قریب به ۲۴  سال است نمایشگاه اجرا کرده ایم که بزرگترین آن در حوزه نمایشگاه صنعت ساختمان است در بحث های خارجی هم بسیاری از نمایشگاه های خارجی و پاویون های اختصاصی را برپا کردیم و تعدادی نمایشگاه هم در دستور کار است.

وی گفت: در اتاق ۱۳ کمیسیون تخصصی داریم که در بحث صادرات فعالیت می‌کنند و با توجه به برنامه های سازمان توسعه تجارت میتواند قوانین تعریف شود و در این زمینه کمک های زیادی را داشته باشیم.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان تجارت اظهار داشت: ما کشورهای هدف صادراتی خود را به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم کردیم. اولویت اول ۲۳ کشور هستند که شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، مالزی و… می‌شود. اولویت دوم هم شامل مابقی کشورها است. ما می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم .

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان ساخت: در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاه‌مدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد می‌شود اما سوال این است که آیا کالایی برای این ظرفیت‌ها داریم یا نه. ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمت‌گذاری مناسب داشته باشند. ما با ترکیه‌ای رقابت می‌کنیم که قیمت‌های کالاهایی صادر می‌کند از فرمول پیروی می‌کند. اینکه بازار ایجاد شود اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضدارزش است.

او بیان کرد: سه فاکتور در کشور‌های دیگر فرمول دارند و قیمت‌ها از قوانین خاصی پیروی می کند  که در ایران با بی نظمی خاصی پیش می رود و شاهد آن هستیم که هر روز در بازار ایران قیمت‌ها جا به جا می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: رویکرد ما این است که این تجارت‌ها را با تعرفه ترجیحی و مکمل انجام دهیم که به صادرات کمک کند.

پیمان پاک تاکید کرد: عمده مشکلات ما در بخش وزارت جهاد است و بسیاری از این مشکلات می تواند با صادر کردن به کشور‌های دیگر حل شود و اتاق‌های تعاون کار زیادی در این زمینه می‌توانند انجام دهند.

او ادامه داد: در بحث لجستیک می توانیم یارانه‌هایی را که داریم، اختصاص دهیم تا خط بین دو کشور برقرار شود و از قابلیت این موضوع استفاده کنیم.

این مقام مسئول همچنین گفت: در حوزه تامین مالی بخش صادرات پانزده هزار میلیارد تومان در قالب مشارکت به میان گذاشته شده است و با فرآوری آن به محصولات دیگر و صادرات آن به کشور زنجیره ایجاد شده است و برخی بانک‌های کشور تنها نقش مالی را در این زمینه دارند و دیگر با این کار نگرانی برای برگشت ارز و کالای خود ندارند.

پیمان پاک گفت: ۱۴ پروژه زیر ساختی تعریف شده است و نمایشگاه‌های ما باید استراتژی خاصی برای برگزاری نمایشگاه‌های خود داشته باشند.

او ادامه داد: در سری نمایشگاه‌های expo ایران بسیار ضعیف عمل کرده و بسیار بهتر می توانست در این زمینه عمل کند و باید به جای نشان دادن سنت ایران، آینده آن را نشان می داد. تاجران باید در موضوع رویداد‌ها با برنامه جلو روند و در بازار‌های دیگر حضور فعال داشته باشند، اما با شناخت از بازار‌های دیگر.

او ادامه داد: موضوع برندینگ در بحث صادرات باید به صورت جدی دنبال شود و برند‌های ما در این زمینه باید فعالیت‌های بسیاری را داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست، رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص عدم وجود زیرساخت لجستیک برای توسعه صادرات با کشورهای مشترک‌المنافع CIS گفت: مجوز واردات شناور رورو برای بخش غیردولتی صادر شده است و از بخش تعاون خواست که در این زمینه حضور جدی داشته باشد .

در این نشست، استفاده از نظرات بخش تعاون در برنامه های پیشنهادی رئیس سازمان توسعه تجارت به خصوص ایجاد زیرساختهای تجاری و دالان های ارتباطی، با توجه به زمان بندی بخش تعاون مطرح و مقرر شد در سه دسته شیلات و آبزیان و پسته و فرش دستباف، پروژه مشترک برای افزایش صادرات این محصولات بین اتاق تعاون ایران، اتحادیه های مربوطه و سازمان توسعه تجارت به صورت پایلوت عملیاتی شود و برای مابقی کالا ها هم این مهم انجام شود.

پیمان پاک در بخش دیگری از این نشست، بیان داشت: با ضرورت حفظ محیط زیست، موافقت برای واردات چوب و صادرات مبلمان صورت گیرد.

همچنین در زمینه حفظ حضور در بازار روغن نباتی در کشور های همسایه به خصوص افغانستان و عراق آمادگی حمایت از ورود موقت روغن خام و صادرات روغن فراوری شده مصوب شد.

اجلاس مشترک با کشور ونزوئلا و تدوین نقشه همکاری با این کشور، از دیگر موضوعات مطرح شده این نشست بود که مقرر شد از نظرات اتاق تعاون ایران در کمیسیون مشترکی که به زودی در ایران برگزار می شود و از توانمندی‌های بخش تعاون با محوریت اتاق استفاده شود .

در این نشست، استفاده از توانمندی های اتاق تعاون ایران در زمینه برگزاری نمایشگاه های تخصصی داخلی و خارجی مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین مقرر شد برنامه های تدوین شده سازمان توسعه تجارت در کمیسیون های تخصصی اتاق،  مورد بحث و بررسی قرار گیرد و کارگروه مشترکی جهت اجرایی شدن برنامه ها، با حضور نمایندگان اتاق و سازمان توسعه تجارت تشکیل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.