وقتی عقاب‌های ایرانی بر سر دشمن آوار می‌شوند/ عکس

مرحله اصلی و فاز عملیاتی دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، صبح پنجشنبه ۲۹ مهرماه امسال با حضور فرماندهان ارشد نیروهای مسلح کشورمان برگزار شد. در این رزمایش از تسلیحات و تجهیزات مختلفی استفاده و تمرین‌های مختلفی در آن اجرا شد که یکی از آن‌ها بمب‌های هوشمند دورایستا بود.

پرواز اشباح ایرانی و سایه سنگین یاسین و بالابان

وقتی عقاب‌های ایرانی با یاسین بر سر دشمن آوار می‌شوند

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش گفت: در اولین روز از آغاز فاز عملیاتی رزمایش فدائیان حریم ولایت، هواپیما‌های بمب افکن سنگین F-۴ و F-۵، مجهز به موشک‌های نقطه‌زن، هوشمند و هدایت شونده و جنگنده F-۷ مجهز به بمب بومی دورایستای یاسین ۹۰ و راکت‌های ساخت داخل و با تکنیک‌های ابتکاری و خارج از رینگ پدافندی توسط خلبانان شجاع و جوان نیروی هوایی ارتش، اهداف حساس و حیاتی دشمن فرضی را در زمین و دریا با موفقیت منهدم کردند.


این مطالب را هم بخوانید؛

بخوابید، ۶۰۰ دلار حقوق بگیرید!

حرکت سریع آذربایجان به سمت تنش نظامی با ایران

پراید ۱۳۴ میلیون شد/ نگاهی به قیمت خودرو در بازار آزاد

ازدواج حسن یزدانی/ قهرمان کشتی داماد کرمانشاهی ها شد


 

 یاسین ۹۰ یکی از بمب های دورایستای بومی که نقش مهمی در انهدام و سرکوب اهداف متجاوز دارد و ساخت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. در ادامه علاوه بر معرفی این بمب بومی، بمب هوشمند بالابان را نیز برای شما معرفی می‌کنیم.

پرواز اشباح ایرانی و سایه سنگین یاسین و بالابان

بمب یاسین ۹۰ 

یاسین ۹۰ از انواع بمب‌های هدایت‌شونده دورایستاست که به کاربر اجازه می‌دهد تا آن را از فاصله ۵۰ کیلومتری به سوی هدف‌های مدنظر خود شلیک کند. در واقع هدایت شوندگی بزرگترین مزیت این بمب است که قدرت خوبی به خلبان جنگنده می‌بخشد تا بدون نزدیک شدن به هدف آن را نابود کند. دیگر مزیت این بمب، استفاده از آن در شرایط آب و هوایی مختلف در شبانه‌روز است و دیگر نیازی نیست تا کاربر منتظر فرارسیدن زمان مناسب برای آن باشد و یاسین در هر زمان عملیاتی است.

پرواز اشباح ایرانی و سایه سنگین یاسین و بالابان

در ابتدا بهتر است تا با عملکرد بمب هوشمند یاسین آشنا شویم. در ابتدا، خلبان با تعیین مختصات هدف بر روی کامپیوتر پرواز، مسیر و هدف بمب را تعیین می‌کند و پس از آن با توجه به جدول تیر بمب، نقطه، سرعت و ارتفاع رهایش در اختیار خلبان قرار می‌گیرد. در مرحله بعدی و پس از جداشدن بمب، بال‌های آن باز شده و به سوی هدف معین پرواز می‌کند و در طول مسیر از طریق سطوح کنترلی تعبیه‌شده روی بال‌ها و بالک‌های افقی، مسیر خود را اصلاح کرده تا به نقطه موردنظر اصابت کند.

پرواز اشباح ایرانی و سایه سنگین یاسین و بالابان

یکی دیگر از مزیت‌های این بمب هوشمند را باید توانایی آن در انهدام سامانه‌های پدافند هوایی کوتاه برد و  میان برد دانست که در جنگ‌های امروزی که سامانه‌های پدافندی متنوعی در جهان وجود دارد، بسیار کاربردی است. قابلیت یاسین در انهدام سامانه‌های پدافندی کوتاه برد و برخی سلاح‌های دوش پرتاب نیز وقتی اهمیت خود را نشان می‌دهد که برخی از گروه‌های تروریستی در جهان به این سامانه‌های پدافندی و دفاع هوایی مجهز هستند و یاسین می‌توان به خوبی از سد آن‌ها عبور کند.

پرواز اشباح ایرانی و سایه سنگین یاسین و بالابان

به نظر می‌رسد که صنایع دفاعی کشورمان که فناوری طراحی و ساخت این بمب را در اختیار دارند در آینده نزدیک آن را ارتقاء داده و با افزودن سامانه‌هایی نظیر جستجوگر لیزری و اپتیکی و همچنین پیشران‌های مختلف برد این سلاح راهبردی را افزایش دهند. طبق برآورد کارشناس‌ها، اگر این کار انجام شود برد امکان افزایش برد بمب یاسین تا ۱۰۰ کیلومتر نیز فراهم می‌شود. این بمب قادر است تا بر روی انواع مختلفی از جنگنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین نصب شده و با قابلیت‌هایی همچون امنیت و ایمنی بالا و و قدرت اجرای عملیات در فاصله‌های کوتاه و بلند نقش موثری در نبرد‌های امروزی ایفا کند.

جنگنده F-۷ یکی از جنگنده‌های ایرانی مجهز به این نوع بمب است و برخی از پهپاد‌های ایرانی نیز توان استفاده از آن را دارند. البته طبق اعلام برخی رسانه‌ها، سایر جنگنده‌های ایرانی نیز به این نوع بمب مجهز شده اند.

پرواز اشباح ایرانی و سایه سنگین یاسین و بالابان

بمب بالابان

این بمب هوشمند نیز همچون بمب هوشمند یاسین از دیگر تولیدات سازمان صنایع دفاع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که روز ۱۵ مردادماه ۱۳۹۸ رونمایی شد. وزن بالابان در حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم است که ۴۱ کیلوگرم از آن متعلق به کلاهک جنگی این بمب هوشمند است که به نام H ۶ شناخته می‌شود. بالابان قادر است تا همچون یاسین بر انواع مختلفی از جنگنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین نصب شده و اهداف مشخص شده را از فاصله ۲۵ کیلومتری هدف قرار دهد و آن‌ها را منهدم کند.  

یکی از موارد مهم و تعیین کننده در بمب‌ها و موشک ها، دقت بالای آن‌ها پس از شلیک است و به همین دلیل، بالابان از از سیستم‌های هدایت تلفیقی مبتنی بر INS، GPS، GLONASS استفاده می‌کند. نحوه کار با بالابان نیز بدین گونه است که خلبان جنگنده یا پهپاد در ابتدا باید مختصات هدف را بر وی کامپیوتر پرواز بمب تعیین کرده و بعد از رسیدن به نقطه رهایی آن را رها کند. اینجاست که بالک‌های کنترلی بالابان باز شده و با اصلاح مسیرش به سوی هدف حرکت می‌کند. تعداد بالک‌های این بمب هوشمند در طرفین دو عدد و بالک‌های آن در انتها نیز چهار عدد است، از زمان پرتاب قابلیت حفظ تعادل خودکار دارد.

پرواز اشباح ایرانی و سایه سنگین یاسین و بالابان

بمب هوشمند بالابان، طبق اعلام متخصصان دفاعی توانایی این را دارد که اهداف ثابت در زمین و دریا را منهدم کند و در کمترین سطح از دقت اصابت، تا شعاع ۳۰ متری هدف را مورد اصابت قرار دهد. این بمب بر روی پهپاد کرار نصب و تست شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.