استاد حوزه علمیه: چرا خانم‌ها هرجور دلشان می‌خواهد در خیابان‌ رژه می‌روند؟

سید رحیم توکل جمعه شب در محفل سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه وقتی انبیا در بین مردم آمدند دو امر مهم پیش روی انبیا است که اول رفع موانع و دوم فراهم‌سازی شرایط است افزود: برخی از افراد با موانع روبرو هستند و به قدری وارد وادی گناه شده‌اند که قلب آن‌ها قساوت پیدا کرده و در هدایت آن‌ها مانع ایجاد شده و تا مانع وجود دارد هدایت انجام نمی‌شود. 

وی قساوت دل را مقدمه شقاوت دانست و گفت: اگر انسان به شقاوت رسید کار او تمام است و هم در دنیا ذلیل و خوار است و هم در آخرت؛ خداوند در قرآن فرموده است که دل‌های این افراد مانند سنگ و بدتراز سنگ است که هیچ هدایتی در دل آن‌ها نفوذ نمی‌کند. 

توکل با بیان اینکه ابولهب عموی پیامبر (ص) بود و پیامبر (ص) برای هدایت او هر کاری کردند ولی در او اثر نکرد، گفت: وقتی دل به قساوت بیاید اگر اول شخصیت عالم هم انسان را نصیحت کند در او اثر نمی‌کند. 

وی با بیان اینکه نباید گناه را دست کم بگیریم، ادامه داد: آیات قرآن باطن ما را به زمین تشبیه کرده‌اند که اگر آماده باشد گل و گیاه بیرون می‌آید ولی اگر شوره‌زار باشد خار بیرون می‌آید و انبیا آمدند دل شوره‌زار ما را آماده زراعت کنند و تا وقتی دل ما آماده نشود و موانع برطرف نشود هدایت در ما اثر نخواهد کرد. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان برای رشد معنوی باید حرکت کند و حرکت به سیر و سیر به پرواز تبدیل شود، خاطرنشان کرد: ما در دعای کمیل می‌گوییم خدایا قفل‌های من زمین‌گیرم کرده است و این قفل‌ها عبارت از حسادت، تکبر، طمع، حرص، خود بزرگ بینی و مردم را کم دیدن است و این بدبختی‌ها انسان را زمین‌گیر کرده است. 

وی وجود صفات رذیله را علت دوری از خداوند دانست و گفت: اول باید مانع را برطرف کنیم تا بتوانیم رشد کنیم و خداوند در سوره یاسین می‌فرماید ما به گردن آن‌ها غل انداختیم و این غل‌ها همین صفات رذیله است. 

توکل با بیان اینکه توبه مسکن است و معالج نیست، افزود: در روایت است که قساوت قلوب از زیادی گناه است و اگر دل قسی شد نصیحت‌ها اثر نمی‌کند و مانع رشد انسان می‌شود بنابراین باید در زیارت‌هایی که می‌رویم از معصومین بخواهیم که به ما کمک کنند تا بتوانیم گناهان خود را ترک کنیم. 

وی از مسئولان استان خواستار برنامه‌ریزی و تلاش برای کاهش ناهنجاری‌ها در قم شد و ادامه داد: چرا باید در شهر قم برخی از خانم‌ها هرطور که دل‌شان بخواهد در خیابان‌ها رژه بروند و حرمت حضرت معصومه (س) را رعایت نکنند و هیچ کسی هم به آن‌ها چیزی نگوید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.