واکسیناسیون همزمان آنفلوآنزا و کرونا امکان پذیر است؟

اسپوتنیک گزارش داد، مدیر بخش بیماری‌های همه‌گیر و اپیدمیک سازمان جهانی بهداشت از ایمنی واکسیناسیون همزمان علیه آنفولانزا و کرونا خبر داد.

 «سیلوی بریاند» مدیر بخش بیماری‌های همه‌گیر و اپیدمیک سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: استفاده همزمان از واکسن‌های آنفلوانزا و کرونا بی خطر است.

بریاند در سخنرانی خود در برنامه "علم در پنج دقیقه" سازمان جهانی بهداشت گفت: آیا تزریق همزمان واکسن آنفولانزا و کووید-19 بی خطر است؟ بله، ما در حال حاضر چندین مطالعه داریم که نشان می دهد استفاده از هر دو واکسن به طور همزمان ایمن است.

وی در عین حال خواستار مشورت با پزشک معالج در مورد علائم استفاده از واکسن شد. بریاند همچنین افزود که علائم آنفولانزا و کووید-19، از جمله تب، سر درد و عضلات و سرفه مشابه هستند. با این حال، ویروس کرونا علائم خاص به ویژه عدم بویایی و چشایی دارد.

ایمنی واکسن فایزر برای کودکان 90 درصد است

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که تزریق واکسن «فایزر-بیون‌تک» برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری کووید۱۹ نزد کودکان بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد.

مسئولان دو شرکت آمریکایی و آلمانیِ فایزر و بیون‌تک که از پیشگامان تولید و عرضه واکسن کووید درجهان به شمار می‌روند، روز جمعه اعلام کردند که بر اساس نتایج بدست آمده در آزمایش‌های بالینی به این یافته رسیده‌اند.

آزمایش‌های بالینی برای تعیین میزان اثرگذاری واکسن فایزر-بیون‌تک روی کودکان ۵ تا یازده سال، کارایی ۹۰.۷ درصدی را نشان داده است.

شرکت فایزر در یادداشتی که به همراه نتایج این تحقیق در اختیار سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار داده، آورده است: «شانزده کودک که در جریان آزمایش‌های بالینی دارونما دریافت کرده بودند به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند حال آنکه تنها سه کودک واکسینه شده بودند.»

از آنجا که بیش از دو برابر کودکان از میان ۲ هزار و ششصد و بیست و شش شرکت کننده در آزمایش‌های بالینی به جای دارونما، واکسن دریافت کرده بودند، این میزان بالاتر از ۹۰ درصد کارایی واکسن را نشان می‌دهد.

کارآزمایی بالینی واکسن فایزر در بین کودکان ۵ تا یازده سال، تنها به منظور تعیین میزان اثربخشی در برابر ویروس انجام نشده است.

در این آزمایش همچنین میزان پادتن‌های خنثی کننده ناشی از تزریق واکسن به کودکان با پاسخی که بدن افراد بزرگسال به ایمن سازی از طریق واکسن می‌دهد نیز مقایسه شده است.

شرکت‌های فایزر و بیون‌تک ماه گذشته میلادی با استناد به نتایج اولیه این تحقیق اعلام کرده بودند که واکسن تولیدی آنها پاسخ ایمنی بسیار قوی در کودکان ایجاد می‌کند.

در این آزمایش برای مقایسه میزان تاثیرگذاری و ایمنی پادتن‌های تولید شده، به کودکان ۵ تا یازده سال دو دُز واکسن ۱۰ میکروگرمی، چیزی معادل یک سوم دُزی که برای افراد دوازده سال به بالا تجویز می‌شود، تزریق شد.

گفتنی است که کاخ سفید طی روزهای گذشته به صورت تلویحی از قطعی شدن آغاز واکسیناسیون کودکان ۵ تا یازده سال با واکسن فایزر از ماه آینده میلادی خبر داده و گفته بود برای این کار منتظر چراغ سبز سازمان غذا و دارو است.

مشاوران بیرونی سازمان غذا و دارو قرار است روز سه‌شنبه آینده در قالب یک کمیته مشورتی طی نشستی نظر نهایی خود را در خصوص صدور مجوز برای واکسیناسیون کودکان در این گروه سنی اعلام کنند.

سازمان غذا و دارو نیز در صدد است تا اواخر روز جمعه نتیجه مرور و بررسی اسناد و شواهد ارائه شده مرتبط با آزمایش‌های بالینی روی کودکان ۵ تا ۱۱ سال را منتشر کند.

تولید کنندگان واکسن فایزر-بیون‌تک همچنین پیش‌تر بر اساس نتایج تحقیق اعلام کرده بودند که مشخصات ایمنی در این گروه سنی به طور کلی با افراد ۱۶ تا ۲۵ ساله قابل مقایسه است.

با توجه به اینکه موارد نادری از التهات قلب یا میوکاردیت پیش‌تر به عنوان عوارض جانبی برای هر دو واکسن آمریکایی فایزر و مدرنا گزارش شده بود، مسئولان شرکت فایزر تاکید کرده‌ند که میزان مشاهده این عارضه نادر در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال کم‌تر از واکسینه‌شده‌های ۱۲ تا ۱۵ ساله بوده است.

دو شرکت آمریکایی و آلمانی پیش‌تر استفاده از واکسن‌های فایزر-بیون‌‌تک را که بر اساس فناوری آر.ان.ای پیام‌رسان ساخته شده، برای استفاده از سنین ۱۲ به بالا مجاز اعلام کرده بودند.

یک کمیته تخصصی قرار است به نمایندگی از مراکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در ایالات متحده در روزهای دوم و سوم نوامبر نظر خود را در خصوص واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال اعلام کند و توصیه‌های لازم را برای تزریق واکسن به کودکان ۵ تا ۱۱ سال در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دهد.

حدود ۱۹۰ میلون نفر تاکنون در ایالات متحده آمریکا به صورت کامل دو دُز واکسن دریافت کرده‌اند؛ از میان این افراد ۱۱ میلیون نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله نیز با واکسن فایزر ایمن شد‌ه‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.