یک روش ساده‌ برای بازیابی حس بویایی کرونایی ها

به گفته محققان از دست دادن حس بویایی و چشایی علامت شایع ابتلا به کووید ۱۹ است که معمولا از هر پنج بیمار چهار بیمار تا ۶ ماه بعد از ابتلا آن را تجربه می‌کنند.

بیماران جوان مبتلا به کووید ۱۹ بیش از افراد مسن این حواس را بازیابی می‌کنند. محققان دانشگاه مشترک‌المنافع ویرجینیا(VCU) در یک تحقیق پیوسته از دست دادن بو و مزه در مبتلایان به کووید را با جمع‌آوری داده‌های ۷۹۸ بیمار بهبود یافته از کووید زیر ۴۰ سال بررسی کردند و به این نتیجه دست یافتند که افراد جوان با سرعت بیشتری نسبت به افراد مسن حس بویایی و چشایی را بازیابی می‌کنند.

پروفسور ایوان ریتر، مدیر پزشکی مرکز اختلالات بو و طعم در مرکز پزشکی VCU و یکی از محققان این تحقیق، می‌گوید: در این تحقیق حدود ۸۰ بهبودیافته از بیماری کووید را در یک دوره ۶ ماهه یا بیشتر ارزیابی کردیم.

بیماری قبلی اوضاع را بدتر کند

پروفسور ریتر که در بخش جراحی گوش، حلق، بینی، سر و گردن در دانشکده پزشکی VCU فعالیت دارد، افزود: درک انواع مختلف علائم و اینکه آیا بیماران از هر گونه بیماری قبلی رنج می‌برند، می‌تواند بینش‌های مهمی در مورد پیش آگهی بهبودی آنان ارائه دهد؛ افرادی که سابقه آسیب به سر داشتند، کمتر بویایی خود را بازیابی کردند. علاوه بر این کسانی که در هنگام مبارزه با ویروس دچار تنگی نفس شدند حتی کمتر احتمال داشت که حواس خود را به سرعت بازیابی کنند. با این حال افرادی که با احتقان بینی روبه‌رو بودند، بیشتر حس بویایی خود را بازیابی کردند.

پروفسور رایتر توضیح می‌دهد: افزایش احتمال بهبود بویایی در افراد مبتلا به احتقان بینی منطقی است زیرا شما به دلیل احتقاق شدید بینی حس بویایی خود را از دست می‌دهید و بوها نمی‌توانند به بینی شما وارد شود. مطمئنا افرادی که دچار احتقان هستند، ممکن است حس بویایی خود را به دلیل احتقان شدید از دست داده باشند و نه به دلیل آسیب عصبی ناشی از ویروس و سایر موارد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲۳۰ میلیون مورد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان گزارش شده است. اگر این نظرسنجی جمعیت‌ مبتلایان سراسر جهان را منعکس کند، بیش از ۲۰ میلیون نفر ممکن است بعد از تشخیص کووید دچار از دست دادن طولانی‌مدت حس بویایی یا چشایی شوند.

از آوریل ۲۰۲۰ هنگامی که گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن حس چشایی و بویایی بیماران رایج شد، محققان در VCU سخت تلاش کرده‌اند تا تعیین کنند که علائم تا چه مدت طول می‌کشد تا بتوانند درمانی برای این افراد ارائه کنند.

از دست دادن حس بویایی کیفیت زندگی را پایین می‌آورد

تا امروز نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در سراسر ایالات‌متحده در نظرسنجی شامل ردیابی علائم در طول زمان شرکت کردند. نتایج نشان داده که از دست دادن حس بویایی می‌تواند برای افرادی که آن را تجربه می‌کنند، ویرانگر باشد. در نظرسنجی پیشین که در آوریل ۲۰۲۱ منتشر شد، ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان اظهار کردند که احساس افسردگی دارند و برای ۵۶ درصد لذت بردن از زندگی از زمانی که دچار کاهش حس بویایی یا چشایی شده‌اند، کاهش یافته است.

جای تعجب نیست افرادی که حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده بودند، لذت بردن از غذا برای آنان مشکل باشد؛ به‌ طوری‌ که ۸۷ درصد از شرکت‌کنندگان اظهار کردند که آشپزی و غذا خوردن به دغدغه‌ای برای کیفیت زندگی تبدیل شده است. ناتوانی در بوییدن دود به‌عنوان شایع‌ترین خطر ایمنی طبقه‌بندی شده و تقریبا نیمی از بیماران این مشکل را گزارش کرده‌اند.

ناتوانی در بوییدن دود توسط ۴۵ درصد از افراد مورد بررسی گزارش و از دست دادن اشتها در ۵۵ درصد مبتلایان اعلام شد و کاهش وزن ناخواسته در ۳۷ درصد همچنان برای بیماران چالش ایجاد می‌کنند. هرچه بیشتر از کسانی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند یاد بگیریم  بهتر می‌توانیم به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و حتی خود افراد در مورد نحوه مدیریت این علائم مشاوره دهیم. با استفاده از این مطالعه همچنان در جستجوی پاسخ‌های درمانی، تصویر واضح‌تری از خطرات  کووید ۱۹ برای کیفیت زندگی، ایمنی و سلامتی و رفاه طولانی‌مدت به دست می‌آوریم.

روغن‌های ضروری چگونه می‌توانند کمک کنند؟

به گفته دانشمندان، آموزش بوییدن با استفاده از اسانس‌های قوی ممکن است به بازیابی حواس از دست رفته کمک کند.

پروفسور ریتر اظهار کرد: من همچنان به بیمارانم توصیه می‌کنم که این روش هزینه کم و ریسک پایینی دارد.

گروه کاری بویایی بالینی، متشکل از یک گروه بین‌المللی از پزشکان با علاقه پژوهشی قوی در مورد حس بویایی، روغن‌های اساسی را به‌عنوان یک گزینه درمانی در اوایل سال جاری توصیه کرد. این گروه دریافتند که وقتی فرد حس بویایی خود را از دست می دهد (اختلال بویایی)، بوییدن روغن‌های ضروری می‌تواند به بهبود اعصاب آسیب دیده کمک کند.

وی تایید کرد: برای افرادی که ممکن است نگران از دست دادن حواس خود باشند، بهترین روش پیشگیری بوییدن روغن‌های ضروری است.

بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و مراکز پیشگیری از بیماری‌ها، واکسن دریافت کنید، ماسک بزنید، بهداشت دست‌ها را رعایت کنید تا از این بیماری در امان باشید. همه این موارد به ظاهر ساده مهم هستند. برای جلوگیری از این پیامدهای طولانی‌مدت، شما باید شانس ابتلا به این بیماری را در وهله اول به حداقل برسانید زیرا هنگامی که به این بیماری مبتلا شدید، ما در حال حاضر واقعا راهی برای تاثیرگذاری بر روند یا شدت آن نداریم.

آیا ایمپلنت توانایی بویایی را بازیابی می‌کند؟

با این حال، امید بیشتری وجود دارد زیرا دکتر کوئلیو و همکار وی در این مطالعه، دکتر ریچارد کوستانزو، پروفسور گروه فیزیولوژی و بیوفیزیک در VCU در حال توسعه یک دستگاه ایمپلنت برای بازگرداندن حس بویایی افراد هستند. اگر این طرح عملیاتی شود می‌تواند منبع امید افرادی باشد که با بویایی دائمی زندگی می‌کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه American Otolaryngology منتشر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.