انتقاد پلوسی از لابیگری اسرائیل در زمینه برجام

جروزالم پست گزارش داد، پلوسی که در نشست مجازی «بنیاد پلاشرز» صحبت می‌کرد با اشاره به اختلافات واشنگتن و تل آویو درباره برجام گفت، ما روابط خوبی با متحدمان اسرائیل داریم. اسرائیل یکی از دوستان خوب ماست اما آنها هنوز درباره اینکه ما چه کاری باید بکنیم صحبت می‌کنند.

پلوسی درباره خط قرمز علیه ایران نیز گفت: به نظر نمی‌رسد که عقب نشینی از توافق هسته‌ای باعث عبور ایرانیها از خطوط قرمز شده باشد. 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین از تلاشهای بی وقفه اسرائیل علیه سیاستهای آمریکا در زمینه برجام و لابیگری نهادهای وابسته به تل آویو در این زمینه انتقادکرد.

همزمان با تلاشهای طرفین برای بازگشت به مذاکرات وین، مقامات رژیم صهیونیستی تحرکات بی سابقه‌ای را در زمینه مخالفت با احیای برجام به کار گرفته‌اند. «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم روز جمعه به روسیه سفر کرده تا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور درباره ایران رایزنی کند.

اظهارات نانسی پلوسی درباره رژیم صهیونیستی درحالی مطرح میشود که واشنگتن و تل آویو در سیاستهای کلی خود علیه ایران همسو و هماهنگ هستند اما طبق گفته مقامات دو طرف در نحوه اجرای آن با یکدیگر اختلافاتی دارند.

«آدام اسمیت» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این نشست از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دفاع کرد و آن را مؤثر خواند. 

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره «باراک اوباما» نیز در این نشست مجازی حضور داشت و با اشاره به اظهارات اخیر مقامات دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره کاهش صبر راهبردی آمریکا در زمینه مذاکرات وین و گزینه‌های جایگزین آن بر تشدید تحریمها به عنوان یک گزینه تاکید کرد.

بن رودز افزود: یک آلترناتیو می‌تواند افزایش تحریمها باشد که به گفته او در دوره ترامپ موثر نبود و همچنین حملات سایبری که ممکن است تنشها را نیز افزایش دهد. 

پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، واشنگتن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما اختلافات کماکان باقی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.