گفت‌وگوی وزیر خارجه سعودی و رابرت مالی درباره پرونده هسته‌ای ایران

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که وزیر امور خارجه این کشور و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره پرونده هسته‌ای و مذاکرات بین‌المللی جاری در این خصوص رایزنی کرده‌اند.

منابع رسمی سعودی، عصر امروز (چهارشنبه) گزارش دادند که «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»‌ وزیر امور خارجه این کشور در ریاض با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت‌و‌گو کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، دو طرف در این دیدار به همکاری‌‌های دوجانیه عربستان سعودی و آمریکا در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات جاری در این خصوص پرداخته‌اند.

در ادامه این گزارش همچنین عنوان شده است که تشدید تلاش‌ها برای مقابله با آنچه «کارشکنی‌های ایران در قبال توافق‌ها و معاهده‌های بین‌المللی» خوانده شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در ادامه با اتهام‌زنی به ایران و تکرار ادعاهای همیشگی واشنگتن و ریاض علیه تهران افزود که دو طرف در این دیدار به اهمیت تقویت اقدامات مشترک برای متوقف کردن آنچه حمایت ایران از شبه‌نظامیان تروریست خوانده شده، پرداخته‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که توییتر وزارت خارجه عربستان سعودی، امروز، از دیدار و گفت‌وگوی «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی و عضو شورای وزیران این کشور با «رابرت مالی» خبر داد.

مالی که به تازگی به منطقه سفر کرده است، پیش از سفرش در پیامی توییتری در خصوص اهداف سفر خود به سه کشور امارات، قطر و عربستان سعودی، نوشته بود: «من منتظر سفرم به امارات، قطر و عربستان سعودی از ۱۵ تا ۲۱ اکتبر (۲۳ تا ۲۹ مهر) هستم تا به بررسی موضوعات منطقه‌ای و تلاش‌مان برای مذاکره درباره بازگشت دوجانبه به برجام بپردازیم».

نکته قابل توجه این است که  فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در حاشیه سفر رسمی اخیر خود به واشنگتن نیز با رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران دیدار کرده بود.

مالی اخیرا طی مراسمی در اندیشکده «کارنگی» با لحنی محتاطانه درباره بازگشت دولت بایدن به برجام گفت: «تمامی چیزهایی که از شرکای خود می‌شنویم....درباره نگرانی‌هایی که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دارند، نه تنها تشدید شده است بلکه در نتیجه خروج از برجام ایجاد شده است. بنابراین فکر می‌کنیم که بازگشت (به برجام) همچنان بهترین برآیند باشد اما ما واقع‌بین هستیم».

مقام‌های آمریکایی بارها در مناسبات مختلف با شانه خالی کردن از بار مسئولیت واشنگتن در قبال تعهداتی که باید برای بازگشت به برجام ایفا کند، توپ را به زمین ایران انداخته‌اند و مدام از گزینه‌های جایگزین برای روزی که مذاکرات وین شکست بخورد، صحبت به میان می‌آورند.

ایران و کشورهای  گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین) در سال ۲۰۱۵ به توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) دست پیدا کردند. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تاکنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.