حمله اردوغان به سیاستمداران اروپایی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پیامی ویدئویی به پنجمین «همایش بین‌المللی تی‌آرتی ورلد ۲۰۲۱» ( ۲۰۲۱ TRT World Forum) اعلام کرد: «سیاستمداران اروپایی به جای مبارزه با اسلام‌هراسی که جامعه را مانند سرطان احاطه کرده، در حال استفاده از آن به عنوان رانت سیاسی و گرفتن رای هستند».

اردوغان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اینکه اکنون هیچ چیز در جهان مانند سابق نخواهد بود، گفت: همه‌گیری کرونا رویکرد افراد نسبت به خود، جامعه و سیاست جهانی را به‌طور اساسی تغییر داده است.

وی با تاکید بر اینکه تناقضات و پارادوکس‌های موجود در سیستم جهانی بیش از هر زمان دیگری آشکار شده،‌ تصریح کرد: در دو سال اخیر مشاهده کردیم که زیرساخت‌های بهداشتی و اجتماعی کشورهای مرفه و نهادهای مسئول شکست خوردند. کشورهای توسعه نیافته و گروه‌های ضعیف اجتماعی به حال خود رها شدند و زنجیره تامین نیازهای اولیه مختل شد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه مفهوم "دولت اجتماعی" به شدت آسیب دیده و اسلام‌هراسی و احساسات ضد مهاجرت دوباره شعله ور شده، افزود: «آمارها نشان دهنده تهدیدهایی است که در انتظار ما، شهروندان ما و تمام بشریت است. سیاستمداران اروپایی به جای مبارزه با اسلام هراسی که جامعه را مانند سرطان احاطه کرده، در حال استفاده از آن به عنوان رانت سیاسی و رای گیری هستند. نگرانی‌های ما با آنچه ما شاهد آن هستیم افزایش یافته و صادقانه بگویم از هدر رفتن یک فرصت تاریخی برای برقراری صلح و عدالت جهانی ناراحت هستیم».

اردوغان با اشاره به اینکه این سیستم که پس از جنگ جهانی دوم مستحکم شده و پایه‌های آن پس از جنگ جهانی اول پایه گذاری شد، مدت‌هاست که عدالت و ثبات ایجاد نکرده، گفت: «در نظم کنونی جهان اسلام هیچ جایگاهی نداشته و آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای جنوبی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. نمی‌توان این سیستم را که منافع پنج کشور کنترل کننده آن است، با ساختار فعلی خود ادامه داد. نیاز به اصلاحات در سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی اجتناب ناپذیر است».

اردوغان با یادآوری اینکه ترکیه، سال‌هاست این نیاز به اصلاح را با عبارت "جهان بزرگتر از پنج(کشور) است" ابراز می‌کند، گفت: «اخیرا پیشنهادات عینی خود در این زمینه را ارائه کردیم و به جای انتقاد، الگویی اصولی، جامع، راهبردی و کاربردی برای سازمان ملل متحد پیشنهاد کردیم که در آن عدالت در نمایندگی تضمین شده و حق وتو لغو شود».

اردوغان: سیاستمداران اروپایی به‌ جای مبارزه با اسلام‌هراسی، از آن استفاده سیاسی می‌کنند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.