لاوروف: مسکو فعلا طالبان را به رسمیت نمی شناسد

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو حال حاضر طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌خواهد این گروه به وعده‌هایی که هنگام به قدرت رسیدن در افغانستان داده بود، عمل کند. وی همچنین ادامه داد: وعده‌های این گروه به ویژه شامل مسائل سیاسی و قومیتی در تشکیل دولت جدید افغانستان باید اجرایی شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم گفت، مسکو از توماس وست، فرستاده جدید آمریکا در افغانستان که چند روز پیش به این سمت منصوب شد، استقبال می‌کند. وی ادامه داد: توماس وست قرار است همراه با ضمیر کابلوف، فرستاده روسیه در امور افغانستان در نشست روز چهارشنبه روسیه درباره افغانستان که در مسکو برگزار می‌شود، شرکت داشته باشد.

اردوغان

وزیر خارجه روسیه همچنین در واکنش به اظهارات اردوغان درباره شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که پنج عضو دائمی این نهاد بین المللی حقی ندارند تا به سایر کشورها دیکته کنند که چه کاری باید انجام بدهند یا ندهند. اردوغان بابت فصاحت و شیوایی کلام‌اش معروف است و به صورت آزادانه درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کنند. من با او درباره این مساله موافقم که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل حقی ندارند که سرنوشت دیگر کشورها دخالت کنند.

لاوروف همچنین گفت: روسیه پیشنهاد کرده است که آمریکا به فرمت نرماندی افزوده شود اما فرانسه و آلمان با آن مخالفت کرده‌اند. حتی وقتی که جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا بود و سفرهای منظمی به مسکو داشت، ما این مساله را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مطرح کردیم که آمریکا باید به نشست با فرمت نرماندی درباره حل مساله اوکراین افزوده شود اما آلمان و فرانسه با این پیشنهاد مخالفت کردند. جان کری گفته بود که اگر آمریکا برای حضور در این نشست دعوت شود، به این پیشنهاد فکر می‌کند.

روسیه- ناتو

وزیر خارجه روسیه همچنین ادامه داد: مسکو بر این باور است که ناتو باید نخست گام‌هایی را برای بهبود روابط با روسیه بردارد. گفتگوهای بین روسیه و آمریکا درباره اوکراین در پی سفر ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا به روسیه از سر گرفته شد. نولاند دیداری را با معاون رئیس دفتر کرملین که مسئول امور اوکراین و سایر مسائل مربوط به کشورهای همسایه و کشورهای همسود است، انجام داد و آنها توافق کردند تا گفتگوها درباره اوکراین از سر گرفته شود.

لاوروف همچنین گفت که این ناتو بوده که ایده رایزنی با مسکو را دفن کرده است.

وی تاکید کرد که کرملین و این ائتلاف غربی از مدت ها قبل از تصمیم روسیه برای قطع مناسبات دو جانبه، مبادلاتی با هم نداشتند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: قبلا به شما گفته‌ام که چطور افرادی در بدنه ناتو به آسانی قانونی کلیدی را که مبنای اصلی برای شورای ناتو – روسیه بود به ویژه لزوم رایزنی‌های فوری در شرایط بحرانی را دفن کردند و این روند به طور کلی ادامه دارد.

وی از واکنش غرب نسبت به اعلام خبر اتمام فرمت مناسبات دو جانبه انتقاد کرد و آن را نشانه‌ای از نداشتن فرهنگ دیپلماتیک دانست.

لاوروف با تاکید بر اینکه اگر ناتو خواستار اصلاح این روابط دو جانبه است، باید گام نخست را بردارد، گفت: موضع ما از این واقعیت نشات می‌گیرد که ما هیچ گاه وخامت مناسبات را نه با ناتو، نه با اتحادیه اروپا، نه با هیچ کشوری از نیمکره غربی یا هر منطقه دیگری آغاز نکرده‌ایم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.