انتقاد شدید عباس عبدی از نمایندگان مجلس درباره مسدودسازی اینترنت

 این طرح در مرداد ماه مطرح شد. چه طور قبل از انتخابات می گفتند ما چنین برنامه ای نداریم؟ چه جوری این طرح آماده شده بود که آن را تکذیب می کردند و بلافاصله بعد از انتخابات رونمایی کردند؟ مسأله اساسی بی اعتمادی مفرطی است که وجود دارد و همیشه می دانند اینها با فضای مجازی مخالف هستند.

عباس عبدی از فعالان سیاسی اصلاحطلب در نشست مجازی «ناگهان صیانت» گفت: آدم غصه می خورد که چرا باید اطلاعاتش در اختیار دیگران باشد و اختیار قطع و وصل آن در دست دیگران باشد. البته باید غصه بخوریم که چرا به ما دارو نمی دهند و چرا نمی توانیم نفت بفروشیم. چه وضعیتی وجود دارد که مردم علی رغم این حرف های درست نسبت به این طرح حساس هستند؟!

این فعال رسانه ای یادآور شد: این طرح در مرداد ماه مطرح شد. چه طور قبل از انتخابات می گفتند ما چنین برنامه ای نداریم؟ چه جوری این طرح آماده شده بود که آن را تکذیب می کردند و بلافاصله بعد از انتخابات رونمایی کردند؟ مسأله اساسی بی اعتمادی مفرطی است که وجود دارد و همیشه می دانند اینها با فضای مجازی مخالف هستند.

وی تأکید کرد: اگر دست داخلی ها برود بدتر است؛ با اپلیکیشنی که کارآیی ندارد و رانتی است. بنابر این مسأله اصلی این نیست که بتوانیم استقلال داشته باشیم. مگر مردم ما دیوانه هستند که اطلاعاتشان را به خارجی ها بدهند؟! حتما مشکلی وجود دارد. در همین فضای مجازی اولین کار این است که دنبال درست کردن شغل مردم باشند. اما اصلا باکشان نیست و سرعت اینترنت را کم می کنند و کسب و کار مردم را کم می کنند. این کار به دلیل انحصار رسانه است.

چه طور قبل از انتخابات می‌گفتند ما برنامه‌ای برای مسدودسازی اینترنت نداریم؟

عبدی اظهار داشت: سابقه ای که از این نماینده ها داریم و رفتاری که می کنند. چرا به اصل ۸۵ برده اند؟ بگذارید مردم ببینند. صد در صد موافقم که مجلس دیر به این ماجرا ورود کرده اما وقتی به راحتی تلگرام را به خاطر آمدنیوز فیلتر می کنند در حالی که آن یک امر سیاسی است، فیلتر می کنند و همه به دنبال فیلترشکن می روند و بعد همه مواردی که فیلتر بودند در دسترس جوانان قرار می گیرد؛ چون مسأله آنها سیاسی است.

این فعال رسانه ای ادامه داد: اگر درست کار کنند، شبکه خارجی نمی تواند با داخلی رقابت کند اما با این سیستم نمی شود. اساس هر کاری باید بر این مبتنی باشد که اینترنت یک ضرورت است و باید آن را گسترش بدهیم و لازمه آن آزادی هم است. اگر فضای رسانه را آزاد بگذارید کسی برای کسب خبر به دنبال تلگرام نمی رود. من با استدلال ایشان موافقم ولی این مجلس دنبال چنین برنامه هایی نیست. به دنبال بستن است و یک سری سرباز فضای مجازی ایجاد کنند و هیچ کدام از نیازهایی که آقای دکتر نصراللهی به درستی اشاره کردند در جریان این طرح و اجرای آن به دست نمی آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فکر می کنم نگاه مان نسبت به رسانه را بازنگری کنیم. این حکومت خودش را با انحصار رسانه ای عادت داده و نمی تواند غیر از آن را ببیند. اگر این مسأله حل شود، رادیو و تلویزیون جایگزین می شوند و آن اهداف در چنین ساختاری پیش می آید و در ساختار انحصار رسانه ای هر اقدامی جز اینکه مردم را برای نیازهای رسانه ای به سمت دیگری سوق می دهد، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.