مرد شماره ۲ داعش چگونه دستگیر شد؟

در بحبوحه انتخابات عراق، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور خبر از یک دستاورد بزرگ داد که ساعاتی بعد اطلاعات آن را در صفحه توییتر خود منتشر کرد.

مصطفی الکاظمی اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق در یک اقدام برون‌مرزی موفق شدند معاون ابوبکر البغدادی را که مسئول مالی گروه تروریستی داعش است دستگیر کنند.


این مطالب را هم بخوانید؛

زلزله در بازار خودرو درپی آزادسازی واردات

احمدی نژاد با اسرائیلی ها دیدار کرد؟/او باید به زندان برود

روش بقایی برای فرار از زندان رفتن لو رفت

آقای رئیس جمهور به مجری آمریکایی: شما زیادی خوشگل هستی

طالبان دختر عضو تیم ملی افغانستان را سر برید


 

سامی جاسم الجبوری مرد شماره ۲ گروه تروریستی داعش سمت‌های مختلف امنیتی و مالی را در داعش بر عهده داشت که در رأس آنها معاون ابوبکر البغدادی، معاون والی دجله و مسئول بیت‌المال این گروه را می‌توان نام برد.

او در عین حال سلطان استخراج نفت صخره‌ای هم نامیده می‌شود.

این رهبر داعش متولد ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) است و در داخل سازمان با سه نام مستعار مختلف فعالیت کرده است.

او از سال ۲۰۰۴ با پیوستن به گروه القاعده در بلاد الرافدین وارد فعالیت‌های تروریستی شد.

از نکات جالب توجه اینکه او نیز سابقه دستگیری به دست نیروهای آمریکایی و زندانی شدن در بازداشتگاه بوکا را دارد.

زندان بوکا محلی است که تقریباً تمامی رهبران گروه تروریستی داعش دوره‌ای در آن حضور داشته‌اند و از ابوبکر البغدادی رهبر سابق داعش گرفته تا حجی عبدالله قارداش رهبر فعلی آن و افرادی همچون ابومسلم ترکمانی، ابوعبدالله بیلاوی و ابومحمد جولانی همگی زمانی در این زندان که نظامیان آمریکا و سازمان سیا اداره‌اش می‌کردند اسیر بوده‌اند.

گفته می‌شود حضور او در این زندان باعث شد بعدها مدارج ترقی را در سازمان با سرعت بیشتری طی کند.

دولت آمریکا برای دستگیری الجبوری پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرد، اما این دستگیری از سوی سرویس اطلاعات عراق و در عملیاتی که در مرز عراق و سوریه و در موازات استان نینوای عراق (به مرکزیت موصل) به وقوع پیوست انجام شد.

به زعم کارشناسان، این اقدام می‌تواند بسیاری از عملیات داعش را برای مدت‌ها مختل کند زیرا او صرفاً معاون رهبر داعش نبوده بلکه مسئول مالی این گروه محسوب می‌شد و توانسته بود از طریق قاچاق منابع نفت موجود در سوریه و عراق شرایط اقتصادی داعش را همچنان در سطح خوبی نگه دارد، اما این به معنی تضعیف شدید داعش نخواهد بود.

روزنامه تایمز نیز در گزارشی در این باره خاطرنشان کرد، گرچه دستگیری این رهبر برجسته داعش ضربه شدیدی به این گروه وارد کرده است، اما نمی‌توان این ضربه را مهلک به حساب آورد.

به گفته کارشناسان، اگر الجبوری در دوره خلافت داعش دستگیر می‌شد، آن‌گاه این ضربه را می‌شد مهلک تلقی کرد، به هر حال ثروتی که این رهبر برای گروهش جمع‌آوری کرد، داعش را به یکی از ثروتمندترین و کارا‌‌ترین گروه‌های تندرو در تاریخ تبدیل کرد.

بر اساس اطلاعات امنیتی موجود، داعش حدود ۲ میلیارد دلار ثروت در اختیار دارد که بیشتر آن از طریق فروش نفت خام یا باج‌گیری از میلیون‌ها نفر از مردمی که زیر سلطه خود داشت به دست آمده است و افرادی همچون الجبوری کار مدیریت این ثروت را بر عهده دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.