زلمی خلیل زاد استعفا داد

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، مقام‌های آمریکایی شامگاه دوشنبه از تصمیم «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه کاخ سفید در امور افغانستان برای استعفا از این سمت خبر دادند.

دو منبع آگاه در این‌باره به خبرگزاری «رویترز» گفتند که خلیل‌زاد در کمتر از دو ماه پس از خروج آمریکا از افغانستان، از سمت خود استعفا می‌دهد و قرار است «توماس وست» معاون وی، جانشین خلیل‌زاد در پست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان شود.

خلیل‌زاد سال‌ها هدایت گفت‌وگوهای آمریکا با گروه طالبان در افغانستان را بر عهده داشت و از شخصیت‌های کلیدی مذاکرات سازش با این گروه بود.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز بامداد سه‌شنبه با تایید این خبر، گفت که خلیل‌زاد از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

بلینکن با صدور بیانیه‌ای توضیح داد که نماینده ویژه کاخ سفید در امور افغانستان نامه استعفای خود را تقدیم کرده و قرار است معاون وی، عهده‌دار این سمت شود.

در این بیانیه آمده است: «همزمان با استعفای خلیل‌زاد از این سمت، من از خدمات چند دهه او برای مردم آمریکا قدردانی می‌کنم... توماس وست که قبلا در تیم مشاوران امنیتی بایدن در زمان معاونت ریاست جمهوری فعالیت کرده، اقدامات دیپلماتیک [با افغانستان] را هدایت خواهد کرد و هماهنگی‌های نزدیک با سفارتخانه آمریکا در کابل را که اکنون در دوحه مستقر است، انجام خواهد داد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.