ترکیه: آمریکا جنگنده ندهد، از روسیه می خریم!

 رای الیوم گزارش داد، اسماعیل دمیر، رئیس سازمان صنایع دفاعی ترکیه اظهار کرد: اگر آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۱۶ را پس از توقف قرارداد جنگنده‌های اف-۳۵، لغو کند، ترکیه احتمالا جنگنده‌های مدل سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ روسی را خریداری می‌کند.

پیشتر دیمیتری شوگایف، رئیس سرویس فدرال همکاری‌های نظامی و فنی روسیه اعلام کرده بود، در صورتی که آنکارا تصمیم به خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ بگیرد، روسیه آماده مذاکره با ترکیه در این خصوص است.

دمیر در ادامه گفت: اگر روند خرید اف-۱۶ نتیجه‌ای نداد، ترکیه هرگز دست بسته نخواهد ماند.

رئیس سازمان صنایع دفاعی ترکیه افزود: در صورت لزوم، موضوع جنگنده‌های سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ و هر چیزی برای تضمین امنیت ما می‌تواند هر زمانی مطرح شود و اگر نیاز به تلاش بیشتری وجود داشت، همواره می‌توانیم راه‌حلی برای آن بیابیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه عصر یکشنبه اظهار کرد: پس از لغو قرارداد تولید جنگنده‌های اف-۳۵ در ترکیه، آمریکا به کشور ما پیشنهاد خرید جنگنده‌های اف-۱۶ را داد.

آمریکا به دلیل اینکه ترکیه سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کرد، با ارسال پیامی رسمی به ترکیه اعلام کرد که این کشور را از برنامه تولید جدیدترین جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشت.

پیشتر ترکیه به خرید ۱۰۰ فروند جنگنده مدل اف-۳۵ متعهد شده بود و همچنین در تولید بیش از ۱۰۰۰ قطعه آن مشارکت کرده بود، مصطفی وارانک، وزیر صنعت و تکنولوژی ترکیه نیز پیشتر گفته بود، "ترکیه با وجود اینکه آمریکا آن را از این پروژه حذف کرد، به تولید این قطعات ادامه می‌دهد".

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.