چین دومین گروه از فضانوردان را به فضا فرستاد

"شنژو-۱۳" هشت ساعت پس از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام "تیانه" (Tianhe) متصل خواهد شد.

سه فضانوردی که همراه با این موشک به فضا رفتند، "ژای زیگنگ" (Zhai Zhigang) فرمانده این ماموریت، "وانگ یاپینگ" (Wang Yaping) و "ای گوانگفو" (Ye Guangfu) هستند.

"ژای" که اولین شهروند چینی است که در طول ماموریت "شنژو-۷" در سال ۲۰۰۸، پیاده‌روی فضایی انجام داده، فرماندهی این ماموریت را بر عهده دارد. "ژای" که ۵۵ سال دارد پس از ۱۳ سال بار دیگر به فضا رفته است.

"وانگ" که اولین زن فضانوردی است که از ماژول "تیانه" دیدن خواهد کرد،در سال ۲۰۱۳ عضو ماموریت "شنژو-۱۰" بوده است. این اولین سفر فضایی "ای گوانگفو" است.

هدف اصلی ماموریت "شنژو-۱۳"، آزمایش فناوری‌های مهم در جهت مونتاژ و ساخت ایستگاه فضایی چین است که قرار است در سال ۲۰۲۲ دو ماژول دیگر به آن بپیوندد.

یکی از قابل توجه‌ترین ماموریت‌ها آزمایش انتقال یک ماژول از یک درگاه به درگاه دیگر به صورت دستی و با استفاده از بازوی رباتیک است.    

در طول ماموریت "شنژو-۱۳" دو تا سه ماموریت خارج از ایستگاه یا پیاده‌روی فضایی نیز انجام خواهد شد. عملیات اصلی اتصال یک آداپتور است که به بازوی بزرگ "تیانه" امکان اتصال به بازوی کوچک‌تری که در آینده روی ماژول دیگری قرار خواهد داشت را می‌دهد.

از دیگر برنامه‌های این ماموریت می‌توان به بررسی و تایید فناوری‌های پشتیبان سلامت، زندگی و کار فضانوردان در طی شش ماه اقامت و انجام آزمایش‌های علمی در زمینه‌های پزشکی فضایی و گرانش صفر اشاره کرد.

چین ۳ فضانورد دیگر به فضا فرستاد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.