معاون اقتصادی رئیس جمهور: مردم نباید تاوان بی‌عرضگی و کم‌کاری مسئولان را بدهند

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: نباید اجازه دهیم مردم تاوان بی‌عرضگی و کم‌کاری مسئولین را بدهند، لازمه این کار شناسایی و رفع تحریم‌های داخلی است که در اختیار دولتمردان قرار دارند.

محسن رضایی در برنامه بازدید خود از منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی ( ه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  بندرامام از مهم‌ترین بنادر کشور است. اکثر کالاهای اساسی از همین بندر وارد کشور می‌شود و بخش عمده‌ای از محصولات پتروشیمی که ارز درآمدی کشور را تامین می‌کنند از طریق این بندر صادر می‌شود.

وی افزود:مشکلاتی در این بندر وجود دارد که نشان می‌دهد ما علاوه بر تحریم خارجی با تحریم داخلی نیز مواجه هستیم و تا زمانی که تحریم داخلی که در اختیار دولتمردان است برداشته نشود، رفع تحریم‌های خارجی هیچ تاثیری در حل مشکلات اقتصادی کشور نخواهد داشت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور به اصلی‌ترین دلیل تحریم‌های داخلی در بنادر اشاره کرد و گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به دپو طولانی مدت محصولات خروجی و ورودی در این بندر اشاره کرد. متاسفانه بار کشتی‌ها بعد از ۲ ماه معطلی در دریا بعد از تخلیه بار به دنبال اخذ مجوزهای فراوان موجود و همچنین عدم هماهنگی بین متولیان صدور این مجوزات، تا زمان ترخیص در انبارهای گمرک باقی می‌ماند.

رضایی ادامه داد: نتیجه این روند، تاخیر در تحویل این محصولات به بازار و به دست مصرف‌کنندگان است و محصولات صادراتی نیز با تاخیر از کشور خارج می‌شوند و این دلیل اصلی افزایش قیمت‌هاست.

وی با تاکید بر رفع تحریم‌های داخلی در کشور عنوان کرد: یکی از دلایلی اصلی تورم، تاخیر در ورودی محصولات است چرا که به ازای هر مدت تاخیر در ورود محصولات، یک الی ۲ درصد در افزایش قیمت‌ها در کشور تاثیر می‌گذارد. زمان تاخیر در صادرات محصولات، هزینه‌های این محصولات برای کشور افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه کشورمان در رقابت با کشورهای رقیب باز می‌ماند و میزان صادرات کمتری خواهیم داشت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه نباید اجازه داد مردم تاوان کم‌کاری مسئولین را بدهند خاطرنشان کرد: مسئله تحریم‌های داخلی در چند نقطه کشور از جمله بنادر و گمرکات ما وجود دارد که رفع آنها در دستور کار دولت جدید است. با تحقق این موضوع دیگر هزینه‌های مدیریتی کشور بر مردم تحمیل نمی شود.نباید اجازه دهیم مردم تاوان بی‌عرضگی و کم‌کاری مسئولین را بدهند، لازمه این کار این است که تحریم‌های داخلی شناسایی و رفع شوند.

رضایی در پایان با اشاره بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: برنامه‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار داریم، مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران داریم که طی روزهای آینده گزارش‌هایی در این رابطه به مردم خواهیم داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.