خبر وزیر ارتباطات از سرعت های چند گیگی برای مردم/طرح صیانت نقاط چالش‌برانگیزی دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه ما این است که در چهار سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند.

عیسی زارع‌پور امروز در حاشیه بازدید از کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ‌توسعه پایدار زیرساخت‌ها، با بیان اینکه شبکه ملی به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات به این معناست که ما در داخل کشور یک شبکه پرظرفیت داشته باشیم که وقتی می‌خواهیم به ارتباطات بین‌الملل هم مرتبط شویم، حداکثر ظرفیت به کمک آید و مردم تجربه کاربری خوبی داشته باشند. ازجمله اینکه برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در چهار سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که مردم سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند.

وی‌ درباره نقش بخش خصوصی در ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید محصولات مرتبط با حوزه ارتباطات در کشور داریم. از تجهیزات انتهایی مثل مودم گرفته تا تجهیزات شبکه انتقال، انواع سوئیچ‌های مخابراتی و نوری، تجهیزات لایه‌های مختلف تا راه‌اندازی دیتاسنتر، ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش افزایش کیفیت ارتباطات استفاده کرد.

او ادامه داد: محصولات ما هیچ نقصی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی ندارند و ما امکان صادرات این محصولات را هم به خارج از کشور داریم که باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی توسط دستگاه‌های متوالی ازجمله وزارتخانه های ارتباطات، صمت و اقتصاد صورت گیرد که ما شاهد حضور محصولات ایرانی در بازار خارجی باشیم. البته همین الان هم در بعضی از کشورهای همسایه از این محصولات استفاده می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات یک طرح بزرگ است که بخش‌هایی از آن در هشت سال گذشته انجام شده اما اگر بخواهیم ابلاغیات شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه ملی اطلاعات و مصوبه سال گذشته شورا درباره طرح کلان شبکه ملی اطلاعات که ۵۳ کلان‌پروژه تعریف شده و حدود هفت پروژه در حوزه وزارت ارتباطات است را مبنا قرار دهیم، شاید نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته باشد. اینجا افق را سال ۱۴۰۴ گذاشتند و ما تلاشمان این است که ظرف دو تا حداکثر سه سال آینده، شبکه ملی اطلاعات را به‌شکل کامل محقق کنیم.

زارع‌پور با بیان اینکه پروژه فیبر نوری به منازل، یک کار سخت و پیچیده است، افزود: مخصوصا در شهرهای بزرگ که کنده‌کاری و رساندن فیبر به همه نقاط کار سختی است اما نیاز به یک عزم ملی دارد که من آن را در دولت سیزدهم می‌بینم که این اتفاق رخ دهد. همه تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور وجود دارد، ما فیبر نوری را هم از خارج از کشور وارد می‌کردیم اما حالا در کشور تولید و حتی به خارج صادر می‌شود. اما ما مشکل خودناباوری داریم. مخصوصا به لایه‌های مدیریتی توصیه می‌شود که این نمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها را ببینند که جوانان ما می‌توانند آینده درخشانی برایمان در این حوزه رقم بزنند.

طرح صیانت نقاط چالش‌برانگیزی دارد

وی‌ با اشاره به بررسی طرح حمایت از کاربران مجازی در مجلس، بیان کرد: ما یک نماینده معرفی کردیم و حضور فعالی برای ارتقا این طرح خواهیم داشت. البته هنوز چیزی مکتوب نشده و طبق مصوبه مجلس قرار است کارگروه ویژه‌ای از نمایندگان کمیسیون‌های مختلف تشکیل شود تا برای دغدغه نمایندگان طرحی تهیه و پیش‌نویس اولیه را تکمیل کنند، زیرا ما معتقدیم این طرح علاوه بر نقاط قوت، نقاط چالش‌برانگیزی دارد که حتما باید به آنها توجه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما نظرات جدی نسبت به این طرح داریم و با توجه به فضای همراهی و نخبگانی که در مجلس وجود دارد و با همکاری نمایندگان می‌توانیم در عین حال که فضای مجازی را نظام‌مندتر و قانونمندتر از گذشته می‌کنیم، از این فرصت برای پیشرفت کشور به‌صورت حداکثری استفاده کنیم. فناوری اطلاعات برای کشور یک فرصت است و ما می‌توانیم‌ از این ابرار برای ارتقا کارآمدی و بهتر کردن زندگی مردم استفاده کنیم و نگاه دولت سیزدهم هم این است که از این فرصت حداکثر استفاده را ببرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.