دلیل کاهش سرعت اینترنت در ایران چیست؟

با وجود اینکه جدیدترین گزارش ها حاکی از افزایش سرعت اینترنت ثابت و موبایل بوده است ، اما وضعیت اختلال و کاهش پهنای باند اینترنت در ایران این روزها مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

طی دو ماه گذشته سرعت اینترنت در ایران کاهش یافته است و در روزهای اخیر، اختلال اینترنتی در برخی شهرها به اوج خود رسیده است. با وجود اینکه جدیدترین گزارش اسپیدتست حاکی از افزایش سرعت اینترنت ثابت و اینترنت موبایل بوده است ، اما کاهش سرعت اینترنت و پهنای باند این روزها مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

آخرین وضعیت پهنای باند اینترنت در ایران طبق گزارش اسپیدتست

طبق جدیدترین گزارش اسپیدتست، سرعت اینترنت ثابت و اینترنت موبایل در کشور افزایش داشته است. بر اساس گزارش اسپیدتست سرعت اینترنت ثابت در کشورمان نسبت به ماه قبلی کمی افزایش داشته و از ۲۱.۰۴ مگابیت بر ثانیه به ۲۱.۳۵ مگابیت بر ثانیه رسیده است. با وجود این افزایش سرعت، رتبه کشورمان تغییری در جدول نداشته و همچنان در رتبه ۱۳۴ جهان قرار دارد.

میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران آگوست

سرعت اینترنت موبایل هم در کشورمان افزایش داشته و از ۳۱.۶۵ مگابیت بر ثانیه گزارش قبلی، به ۳۲.۳۰ مگابیت بر ثانیه در ماه آگوست رسیده است. با وجود چنین افزایش سرعتی، رتبه کشورمان در جدول یک پله کاهش داشته و از ۷۹ به ۸۰ رسیده است.

 
 

میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران در آگوست ۲۰۲۱

اما آنطور که مدیران برخی شرکت‌های اینترنتی، اعلام کرده اند اختلات اینترنی اخی ربطی به زیرساخت‌های شبکه آن‌ها ندارد و پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گیرند، با کاهش و کیفیت پایین مواجه می‌شود. به‌گفته آن‌ها، اینترنت در یک ماه گذشته در بعضی ساعت‌ها دچار پکت‌لاست (packet loss) می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که طبق جلسه‌ای که با اپراتورها، مخابرات و شرکت زیرساخت داشته‌اند، نقاط دارای مشکل در شبکه هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی شده است و مقرر شده که در اسرع وقت هم اپراتورها به‌ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به توسعه‌های لازم اقدام کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.