یک نماینده مجلس: بازماندگان تحصیل نتیجه فقر، کودکان کار و عدم توزیع امکانات است

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع بازماندگی از تحصیل کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: فقدان اطلس دقیق از وضعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی، فراگیری کرونا و مشکلات ناشی از آموزش آنلاین، بعد مسافت، پراکندگی روستاها و... برخی از علل وضع موجود است که باید در برنامه‌ریزی‌های آتی، نهادهای درگیر به آن‌ها توجه داشته باشند.

فاطمه قاسمپور در مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «بازماندگی از تحصیل یکی از آسیب‌های اجتماعی است که از سویی نتیجه آسیب‌هایی مانند فقر، کار کودکان، توزیع نامتوازن امکانات و... است و از سوی دیگر نیز می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در سال‌های آتی برای جامعه به بار آورد.‌

خوشبختانه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به این موضوع توجه جدی شده و با شناسایی و برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر زیست‌بوم هر منطقه، توانسته‌ایم نرخ این آسیب اجتماعی را کاهش دهیم. هر چند که همچنان جای کار و فعالیت باقیست.

هفته گذشته در جلسه کمیته آسیب های اجتماعی کمیسیون اجتماعی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع بازماندگی از تحصیل کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار دادیم. آمارها حاکی از آن است که اگرچه اقدامات خوبی صورت گرفته، اما لازم است برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.

آنچه حائز اهمیت است، تفکیک میان بازماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی و سایر مقاطع پیش از دیپلم است. چراکه عمده بازماندگی، به ویژه برای دختران، در سال‌های بالاتر حاصل می‌شود. همچنین علل ترک تحصیل در این دو بخش تفاوت آشکاری با هم دارد. علاوه بر این، نرخ استان‌ها نیز در این دو برش تفاوت نشان می‌دهد.

فقدان اطلس دقیق از وضعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی، فراگیری کرونا و مشکلات ناشی از آموزش آنلاین، بعد مسافت، پراکندگی روستاها و... برخی از علل وضع موجود است که بایستی در برنامه‌ریزی‌های آتی، نهادهای درگیر به آن‌ها توجه داشته باشند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.