طالبان: به زودی به رسمیت شناخته می شویم

به گزارش افق، «ذبیح الله مجاهد» سخنگو و معاون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی دولت موقت طالبان اعلام کرد که به زودی برخی کشورها طالبان را به رسمیت خواهند شناخت.

مجاهد در همین رابطه گفت: با کشورهای مختلف رابطه داریم و نمایندگان آنها نیز آمده اند و با ما دیدار کرده اند. این حق افغان ها است که به رسمیت شناخته شوند. یک نامه هم به سرمنشی سازمان ملل متحد فرستادیم. به چندین کشور هم تأکید نامه فرستاده شده است. این امید وجود دارد که روند به رسمیت شناختن آغاز و روابط دیپلماتیک برقرار شود.

سخنگوی طالبان مشخص نکرد که کدام کشورها حاکمیت طالبان را به رسمیت خواهند شناخت، اما حاکمیت قبلی این گروه از سوی چند کشور معدود از جمله پاکستان به رسمیت شناخته شده بود.

پیشتر و در همین زمینه رویترز گزارش کرده بود که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه شامگاه شنبه در نشستی خبری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفته است که مسئله به رسمیت شناخته شدن طالبان در مقیاس بین المللی هنوز مطرح نیست.

لاوروف همچنین ادامه داد: امیدواریم که طالبان به وعده های خود عمل کند. از عزم طالبان برای مبارزه با (گروهک تکفیری- تروریستی) داعش در افغانستان استقبال می کنیم. وضعیت کنونی مانع تماس های روسیه و طالبان نمی شود. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد چنین تماس هایی را ممنوع نمی کند.

همچنین «عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جامعه بین المللی خواسته بود تا به جهت جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان، از دولت تشکیل شده به رهبری طالبان حمایت کنند.

مجاهد قبل تر نیز در واکنش به نگرانی اتحادیه اروپا از نقض حقوق بشر در افغانستان گفته بود که اگر جامعه جهانی طالبان را به رسمیت بشناسد، آنها هم به نوبه خود نگرانی های موجود در این زمینه را رفع خواهند کرد.

همه این موارد در حالی است که بر خلاف وعده های طالبان نسبت به فراگیر بودن دولت جدید در افغانستان، اکثریت قریب به اتفاق اعضای دولت موقت تشکیل شده در این کشور را اعضای این گروه تشکیل می دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.