«مایک والتز» و «لیندسی گراهام»، از گفت‌وگوی تلفنی با «احمد مسعود»، خبر دادند و گفتند طالبان در میان مردم افغانستان محبوبیت و جایگاهی ندارد.

آنها از آمریکا خواستند که طالبان توسط جامعه بین المللی مشروعیت پیدا نکنند چراکه اعضای کابینه معرفی شده آنها تروریست و از اعضای القاعده هستند. پیش از این نیز این دو سناتور آمریکایی از جوبایدن خواسته بودند تا حکومت طالبان را به رسمیت نشناسد.

در همین حال روز گذشته یک رسانه آمریکایی مدعی شد احمد مسعود و امرالله صالح به تاجیکستان متواری شده‌اند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا و مشاور پنتاگون و همچنین دو مقام ارشد دولت سابق افغانستان به اینترسپت گفتند که احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود رهبر ائتلاف شمال، مدتی کوتاهی پس از اینکه طالبان در ۶ سپتامبر مرکز پنجشیر را به کنترل خود در آورده به تاجیکستان فرار کرده است.

به گفته این مقام ارشد آمریکایی، چند روز بعد امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان و رئیس اطلاعاتی سابق این کشور، به مسعود ملحق شد. 

به نوشته اینترسپت متواری شدن این دو مقام ارشد جبهه پنجشیر برخلاف نظر عمومی که فکر می‌کنند این دو رهبر در این ولایت حضور داشته و با طالبان در حال مبارزه هستند، نشان دهنده یک تغییر عمده در سرنوشت آنهاست و این موضوع که آمریکا و سیا تمایلی به حمایت از این دو ندارند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.