گزارش توئیتری وزیرخارجه انگلیس از دیدار با  امیر عبداللهیان

«لیز تراس»، وزیر خارجه جدید انگلیس که به تازگی با وزیر خارجه ایران در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرده، در حساب کاربری خود در توئیتر به این دیدار اشاره کرد.

وزیرخارجه انگلیس، دیدار با مقامات ایرانی را مهم توصیف کرد و گفت که در تلاش است تا تهران را به مذاکرات احیای برجام بازگرداند.

لیز تراس در حساب توئیتری خود گفته است که در دیدار با «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران دو موضوع شامل آزادی شهروندان انگلیسی بازداشت شده و بازگشت تهران به میز مذاکره درباره توافق هسته‌ای مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وزیرخارجه انگلیس:خواهان بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام هستیم

وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست با بیان اینکه بازسازی روابط دوجانبه نیازمند اقدامات جدی است، بر لزوم عملیاتی شدن بازپرداخت بدهی چهار دهه‌ای انگلیس به ایران تأکید کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران در برجام حرف‌ها و وعده‌های زیادی شنیده، اما عملی ندیده است، گفت: متأسفانه انگلیس هم جزئی از این بی‌عملی بوده و این رویکرد باید تغییر کند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: دولت آمریکا با سکوت و همراهی اروپا، همچنان به اعمال تحریم‌های غیرقانونی خود ادامه می‌دهد و همزمان ادعای بازگشت به برجام را دارد. این تناقض آشکاری است که به دقت توسط مردم ایران مشاهده می‌شود. برای دولت فعلی ایران معیار و سنجه، اقدام و عمل قابل اندازه‌گیری از سوی طرف‌های مقابل در برجام است و حرف ملاک نخواهد بود.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: ضرورت دارد انگلیس توجه نماید که عمل به تعهدات تنها راه بازسازی روابط است و تهران به هر گام مثبت و سازنده جواب متناسب می‌دهد.

در این نشست همچنین در خصوص موضوعات کنسولی از جمله موضوع زندانیان دوتابعیتی بحث شد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه بر ضرورت توجه به وضعیت انسانی در یمن و بحرین تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص افغانستان نیز تصریح کرد: تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور باشد، تنها راه‌حل جامع برای ثبات و صلح پایدار در افغانستان است.

در این دیدار، وزیر خارجه انگلیس نیز عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران آمادگی دارد.

«الیزابت تراس»، با اشاره به توافق هسته‌ای، عنوان کرد: در موضوع برجام، در حال حاضر موضوع اصلی توجه همه طرف‌ها به زمان آغاز فرآیند گفتوگوها است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین از جمهوری اسلامی ایران بابت تسهیل خروج اتباع باقی‌مانده انگلیسی در افغانستان، تشکر کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.