درخواست قطر از طالبان در خصوص زنان افغانستان

پایگاه خبری «خلیج اونلاین» امروز (چهارشنبه) به نقل از شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر اضافه کرد: طالبان برای جلوگیری از بازگشت مجدد تروریسم به افغانستان جدیت خود را برای برقراری صلح در این کشور نشان دهد.

وی که با شبکه «فاکس نیوز» آمریکا سخن می‌گفت بر اهمیت نقش حیاتی زنان در افغانستان تاکید کرد و گفت: دوحه نمی‌خواهد دستاورد‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته در پرونده افغانستان به دست آمده است، واژگون شود.

وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که کمک نکردن جامعه بین المللی به افغان‌ها ممکن است دوباره این کشور را به سمت جنگ داخلی سوق دهند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن افزود: اگر طالبان به جهان ثابت نکند که جنبش معتدلی است، ثبات در این کشور ادامه نخواهد یافت و ممکن است افغانستان به زوی در وضعیت نگران کننده‌ای قرار بگیرد.

وی تاکید کرد که طالبان برای اثبات این امر به جهان، باید تعدادی از موارد مهم را نشان دهد.

وزیر خارجه قطر، تعیین چهره‌های جدید در کابینه افغانستان از خارج جنبش (طالبان) را گامی مثبت، اما کوچک دانست و بر تمایل کشورش برای بی‌طرف ماندن تاکید کرد و گفت: دوحه به منظور خدمت به کسانی که در افغانستان با خطر مواجه هستند به میانجیگری خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بی‌طرف ماندن دوحه در بحران افغانستان طی سال‌های گذشته بسیار دشوار بود، تاکید کرد: قطر امیدوار است که طالبان تعهدات خود در خصوص کسانی که مایل به خروج از افغانستان هستند را عملی کند.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: ما اکنون برای هماهنگی با طالبان جهت خروج اتباع خارجی از طریق هواپیما‌های اجاره‌ای در تلاشیم و از پناهجویانی که به قطر می‌آیند با تجهیزات پزشکی، مراقبت‌های بهداشتی و واکسن حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار نفر از طریق دوحه از افغانستان خارج شده اند، افزود: خروج این افراد که پس از سیطره طالبان بر کابل انجام شد، بزرگترین عملیات تخلیه در تاریخ بود.

پیش از این نیز «لولوة الخاطر» دستیار وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه قطر ۱۷ شهریور امسال در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که دوحه برای به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ی ندارند، اما در عین حال برنامه‌هایمان با آن‌ها را متوقف نکرده و راه میانه (اعتدالی) را طی می‌کنیم.

وی افزود: کار‌های آن‌ها در افغانستان باید مورد قضاوت قرار گیرد، بخاطر اینکه آن‌ها تنها حاکم در این کشور هستند.

دوحه تا زمانی که طالبان ماه گذشته سیطره خود بر افغانستان را تکمیل کرد، نقش میانجی اصلی را بین طالبان که دفتر سیاسی خود را در سال ۲۰۱۳ در قطر افتتاح کرد و جامعه بین المللی از جمله واشنگتن انجام داد.

معامله‌ای که سال گذشته بین دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و طالبان در دوحه منعقد شد، مسیر آشفته خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را تعیین کرد، زیرا جنبش طالبان در حالی که هیچ مقاومتی از سوی نیرو‌های ارتش افغانستان انجام نشد، کنترل این کشور را به دست گرفت.

مذاکرات متناوبی که بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه پس از توافق انجام شد، نتوانست یک طرح قابل اجرا برای تولد یک دولت فراگیر در افغانستان ارائه دهد.

طالبان ۱۶ شهریور هسته اصلی دولت (موقت) خود به ریاست «ملا محمد حسن آخوند» را اعلام کرد که به دلیل فراگیر نبودن آن و سهیم نکردن سایر نیرو‌ها و قومیت‌های افغانستان، با انتقاد شدید جامعه جهانی و کشور‌های همسایه مواجه شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.