چرا برخی استان‌ ها هنوز استاندار ندارند؟

حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره تاثیر انتخاب استانداران ویژه برای استان‌های محروم گفت: تفویض اختیارات گسترده به استانداران استان های محروم طبیعتاً یکی از عواملی است که می‌تواند در جهت رشد و پیشرفت استان مورد نظر تاثیر داشته باشد، اما تمامی امکانات در این یک مورد خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید زمانی که اختیارات ویژه‌ای به استاندار داده می‌شود اعتبارات و بودجه متناسب هم به آن اختصاص داده شود، باتوجه به اینکه استاندار ویژه می‌تواند در جلسات هیئت دولت شرکت کند باعث می‌شود تا وزرا و رئیس جمهور با مشکلات آشنا شوند و برای بررسی بیشتر و حل مشکلات آن استان، موانع در هیئت دولت مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

ترقی افزود: علاوه‌ بر همه این‌ها وقتی هیئت دولت از نزدیک با مشکلات مواجه می‌شود باعث می‌شود هر وزیر متناسب با آن مشکل اقدام کند تا آن مشکل حل شود و آن استان هم ظرفیت‌های خود را در جهت حل مشکلات به کار گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره نقش دولت نیز بیان کرد: دولت باید با توجه به اینکه نماینده تام‌الاختیارش یعنی استاندار با اختیارات ویژه در آن استان وجود دارد با تمرکز مدیریت در آن استان را پدید بیاورد و همه استان‌ها با یک فرماندهی هماهنگ کار را دنبال کنند که این موجب می‌شود انسجام دستگاه‌ها برای حل مشکلات آن استان بیش‌تر شود.

حمیدرضا ترقی درباره ملاک‌های استاندار ویژه گفت: در درجه اول تسلط افراد در زمینه مدیریتی خود و مشکلات استانی که در آن هستند مهم است، این موضوع مورد می‌تواند یکی از ملاک‌های تعیین یک استاندار خوب باشد؛ استفاده از افراد محلی که روابط عمومی خوبی با مردم دارند هم از ملاک‌هایی است که می‌تواند یک استاندار خوب آن را دارا باشد و می‌تواند نقش موثری را در این زمینه ایفا کند.

وی ادامه داد: استاندار همچنین باید توانایی مدیریتی بالایی در سطوح عالی حاکمیت را داشته باشد و بتواند دستگاه‌های مختلف دولتی را برای حل مشکلات استانش هماهنگ کند و از نقاط قوت و ضعف استان‌ها باخبر باشد و از همه مهم‌تر دارای برنامه‌ای بوده تا هدف توسعه استان را محقق کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پایان و درباره تاخیر در انتخاب استاندار ویژه اشاره کرد: دلیل اینکه برخی استان‌ها هنوز استاندار ندارند این است که پیدا کردن فردی که دارای همه شرایطی که گفتیم باشد سخت است و قطعا زمان می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.