نشست سالانه مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران آغاز شد

در این نشست که تا روز جمعه (۲ شهریور ۱۴۰۰) ادامه خواهد داشت نمایندگان، سفرا و مقامات ارشد ۱۷۴ کشور عضو آژانس به صورت حضوری و برخی اعضای هم به صورت مجازی شرکت می‌کنند.

در ابتدای نشست محمد صادق معرفی سفیر و نماینده دائم کویت نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به عنوان رئیس جلسه مجمع عمومی انتخاب شد. وی از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون سفیر کویت در اتریش بوده است.

نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقابله با همه‌گیری کرونا محور اصلی نشست این دوره عنوان شده است. رافائل گروسی مدیرکل آژانس هفته پیش در نشست شورای حکام اظهار داشت: ما همچنان برای مساعدت به کشورها (در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا) تقاضا دریافت می‌کنیم. آژانس نه تنها دراین زمینه کمک‌های فوری ارائه می‌کند که با استفاده از فناوری‌های هسته‌ای به ۱۲۹ کشور برای مقابله با شیوع بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند.

در حاشیه نشست این دوره، ۸۰ میزگرد جانبی نیز در خصوص نوآوری‌های هسته‌ای آژانس و کشورهای عضو جریان دارد. در یکی از این میزگردها گفته می‌شود که بازرسان آژانس تجربیات خود را در زمینه مسائل راستی آزمایی به اشتراک خواهند گذاشت.

در حاشیه این نشست، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به وین سفر کرده قرار است با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کند. دو طرف هفته پیش در تهران هم دیدار کرده و با صدور بیانیه‌ای مشترک روحیه همکاری، اعتماد متقابل، اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید قرار دادند.

همچنین در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

براساس این بیانیه مشترک همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.

گروسی هفته پیش در حاشیه نشست شورای حکام، دیپلماسی را بهترین راه برای حل مسائل مورد اختلاف دانست و گفت که «به زودی» دوباره راهی ایران می‌شود. او توافق به دست آمده با ایران را گامی مهم برای باز نگه داشتن باب دیپلماسی دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.