انتقاد یک نماینده مجلس از رانت ها و امضاهای طلایی

مهدی عسگری نماینده  مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس با انتقاد از روند فعلی صدور مجوز برخی از مشاغل اظهار داشت: متاسفانه روند فعلی باعث ایجاد بازار سیاه و خرید و فروش مجوزها شده است. از طرفی دیگر انحصار در ایجاد برخی مشاغل و وجود امضای طلایی و همچنین فساد و سوءاستفاده برخی افراد در دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوز را نیز به همراه داشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به رتبه‌بندی ایران در شاخص‌های ارزیابی اقتصاد که مربوط به شروع کسب و کار است، گفت: متاسفانه رتبه ایران در بین کشورهای دنیا، ۱۷۸ است و در این میان دشواری شروع فعالیت اقتصادی یعنی بروکراسی زائد در مسیر کسب مجوزها، مانعی مهم بر سر راه فعالان اقتصادی است که در نتیجه انگیزه سرمایه‌گذاری و تولید را از فعالان می‌گیرد و هم بستری برای فرآیندهای ناسالم و فسادآلود در نظام اداری ایجاد خواهد کرد.

نظارت پسینی به جای کنترل‌های پیشینی

عسگری در خصوص تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار گفت: از بین رفتن امضاهای طلایی که جزو نقاط مورد اتکای مجلس یازدهم است با تصویب این طرح کاهش پیدا می‌کند. به موجب این طرح نظارت پسینی به جای کنترل‌های پیشینی تحقق می‌یابد و شاهد انحصارزدایی و شفافیت اخذ مجوزها و تسهیلات  بانکی خواهیم بود.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی با اشاره به تغییراتی که پس از اجرایی شدن این طرح در نحوه صدور مجوزها ایجاد خواهد شد، گفت: مجوزها به ۲دسته ثبت‌محور و تاییدمحور تقسیم خواهند شد. دولت ملزم است در مجوزهای ثبت‌محور، طی سه روز با ثبت و اعلان اطلاعات از سوی متقاضی مجوز را صادر کند. در مجوزهای تاییدمحور نیز مشاغل مرتبط با سلامت، محیط زیست، امنیت ملی یا مستلزم بهره‌برداری از منابع طبیعی یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی، از سوی دولت حداکثر در مدت زمان ۳ماه مجوز آن‌ها صادر خواهد شد.

انتقاد نماینده مجلس از رانت ها و امضاهای طلایی/ روند فعلی صدور مجوز باعث ایجاد بازار سیاه شده است

شفافیت و شکستن تعارض منافع از اهداف طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار

عسگری درخصوص اهداف طرح مذکور گفت: شفافیت اطلاعات، شکستن تعارض منافع و امضاهای طلایی، پایان رانت‌ها با ثبت محورشدن مجوزها و رفع بوروکراسی اداری از مقابل کارآفرینان، از جمله اهداف این طرح است.

وی ادامه داد: در صورت تصویب جزئیات این طرح مشاغلی همچون داروخانه‌، سونوگرافی، نانوایی، مرکز آموزش رانندگی، سردفتر ، کارگزاری بورس و برخی دیگر از مشاغل، مشمول انحصارزدایی خواهند شد.

نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد درخصوص ضمانت‌های اجرایی این طرح گفت: اگر متقاضی این طرح اطلاعات نادرست ثبت کند تا دو سال از درخواست مجدد صدور مجوز محروم می‌شود. شایان ذکر است در هنگام استعلام ماموران، ارائه شناسه یکتای مجوز کافی بوده و درخواست مدارک اضافی جرم محسوب می‌شود.

انحصار در برخی مشاغل پایان خواهد یافت

این نماینده به رای بالا و قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار اشاره کرد و گفت: موافقت حداکثری نمایندگان به این طرح، اقدامی اساسی برای تحول در نظام صدور مجوزها خواهد بود که قطعا با اجرایی شدن آن انحصار در برخی مشاغل پایان خواهد یافت و مشکل اشتغال، سرمایه‌گذاری و رونق تولید رفع خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.